‘Bob de Bot’ haalt Gelderse senioren uit isolement

Bob de bot

Beuningen – Bob de Bot is een kunstmatig intelligente Chatbot. Bob is met behulp van crowdfunding gebouwd en is afgelopen maand gelanceerd voor de eerste 500 senioren. Dat deze Bob toekomst heeft, bewees hij door een stimuleringsprijs van de Provincie Gelderland t.w.v. €50.000 te winnen in de challenge ‘Gelderland daagt je uit!’ Met deze financiële injectie kan ontwikkelaar weMaron de app heel snel verder uitbouwen. Bob de Bot wordt deze zomer nog gelanceerd voor het grote publiek.

Bob de Bot is het belangrijkste onderdeel van HelperApp: een berichten-app die checkt hoe het met je gaat en vrienden waarschuwt als dat nodig is. Doordat nu een versnelde ontwikkeling mogelijk is, wordt Bob een heel stuk slimmer en kan hij nog meer mensen ondersteunen in het zelfstandig blijven wonen.

Hulp toegankelijk voor iedereen

Senioren willen graag zelfstandig leven, maar beseffen vaak niet dat gemeenten hun leven heel wat aangenamer kunnen maken met sociale en culturele evenementen, wat kleine aanpassingen in huis en gerichte hulp. Daardoor raken senioren geïsoleerd of voelen zich onveilig. Nieuwe technologie blijkt vaak niet bruikbaar om ze te helpen. Maar bijna iedereen is in staat om een gesprek te voeren. Dat kan met simpele berichten op hun bestaande telefoon of een Google praatpaal. Zo maakt Bob voorzieningen van de gemeente en provincie voor iedereen toegankelijk, omdat nieuwe technologie geen drempel meer is.

Kennisportaal

Sinds januari is de HelperApp beschikbaar in de app-stores. Vanaf eind dit jaar wordt hij gefaseerd uitgebouwd en uitgerold in Gelderland. Maruschka Hendrikx van weMaron vertelt: “Bob maakt gebruik van een kennisbank om de gesprekken per persoon te voeren. Die kennisbank gaan we met een portaal toegankelijk maken voor provincie, gemeenten, welzijnsorganisaties en verenigingen. Zij leveren informatie aan over bijvoorbeeld een kaartavond, toneelvoorstelling, valpreventie, veiligheidstips en hulp van seniorenadviseurs of de wijkagent. Door vragen aan de gebruiker te stellen, komen we erachter wat hij of zij leuk vindt. Bob kan hierdoor leuke en zinvolle ‘gesprekjes’ met mensen voeren en hen op het juiste moment de juiste informatie geven.” Bob gaat geen commerciële reclame maken en de privacy van gebruikers staat voorop.

Gewone taal, ook met SMS

Omdat Bob de Bot met Google kunstmatige-intelligentie-zinnen kan begrijpen, kan een gebruiker normale taal gebruiken. Dat werkt niet alleen op tablets en smartphones, maar ook op een simpel mobieltje met SMS. Maruschka: “En zodra later dit jaar de ‘Google Home’ praatpaal beschikbaar komt, kun je ook gewoon praten met Bob de Bot. Daarmee kunnen we bijna 100% van de doelgroep bereiken, inclusief slechthorende of slechtziende mensen en wordt Gelderland een echte all-inclusive maatschappij!”

Ontwikkelteam

Voor de ontwikkeling van Bob de Bot werken de app-bouwers van weMaron samen met de Stichting Perspectief (Zorg&Welzijn), de Gemeente Beuningen en RvN@, het innovatieplatform van Rabobank en de 7 gemeenten uit het Rijk van Nijmegen.
Voor meer informatie ga naar www.helperapp.info of blijf op de hoogte van de ontwikkelingen door de Facebook-pagina te volgen.

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam