Meppel tegen kindermarketing ongezonde voeding

kindermarketing
Wethouder Stam en Mark Wijne, coördinator kinderrechten en bedrijven UNICEF Nederland tekenen de overeenkomst; initiatiefnemer raadslid Xander Topma kijkt toe.

Meppel – Eind 2017 heeft de gemeenteraad van Meppel een motie aangenomen om partner te worden in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Woensdag 25 april ondertekende wethouder Stam namens de gemeente de partnerovereenkomst. Meppel zal zich inzetten om op kinderen gerichte marketing van ongezonde voeding te verminderen.

Gezonde voeding voor kinderen

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding wil kinderen beschermen tegen marketing van voedingsmiddelen die geen positief effect hebben op de gezondheid. Ieder kind heeft het recht op te groeien in een gezonde omgeving. Volgens de alliantie wordt er te veel reclame gemaakt voor ongezonde voeding van kinderen. De alliantie is een samenwerkingsverband van wetenschappers en maatschappelijke, consumenten- en gezondheidsorganisaties, en individuen.

Ervaring gebruiken

Meppel heeft als Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)-gemeente al vele jaren aandacht voor dit onderwerp. JOGG, uitgevoerd door de buurtsportcoaches van Meppel Actief, is een initiatief waarbinnen ieder zich inzet om gezond eten en bewegen voor jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk te maken. De buurtsportcoaches van Meppel Actief zijn zeer betrokken bij gezonde voeding en spreken hierover met de lokale ondernemers.

Met partners kinderen beschermen

De lokale aanpak is gericht op alle aspecten die bijdragen aan het voorkomen van overgewicht: onderwijs, wonen, werken, de sociale omgeving, de fysieke omgeving, de woon- / speelomgeving, gezondheidszorg, sport- en levensmiddelenaanbod. De gemeente zal samen met partners de aandacht vestigen op het beschermen van kinderen tegen marketing van ongezonde voedingsmiddelen.

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam