Dienstregeling voor de toekomst

Binnenland – Het wordt steeds drukker op het spoor. Reizigersaantallen blijven groeien. De komende tien jaar worden er 40 procent meer reizigers verwacht. Om die groei op te vangen werkt ProRail aan het spoor en op de stations. En heeft ProRail een dienstregeling voor de toekomst ontwikkeld.

Meer snelle treinen

Op de drukke trajecten wordt nu PHS, het zogenaamde Hoogfrequente netwerk van 6 intercity’s per uur, uitgerold. Dat is ook hard nodig, omdat we nu al zien, dat het we in de spits steeds meer reizigers mogen verwelkomen. Hierbij valt vooral op dat het juist de komende jaren drukker wordt op de plekken waar het al druk is. Op het trajecten tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity’s per uur. Ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden. In 2021 is onder meer het traject Schiphol-Arnhem- Nijmegen aan de beurt.

Meer mogelijkheden

Kunnen er nog meer treinen rijden over het spoor? ProRail denkt dat er de komende jaren nog wel mogelijkheden zijn om die groei op te vangen. Daarvoor moeten we wel een paar slimme keuzes maken.

Betere overstap en extra snelle treinen

Een van de veelgehoorde opmerkingen over ‘tienminutentrein’ is dat, de overstap op een aantal stations waar de ‘tienminutentrein’ rijdt, meer tijd kost dan voorheen. Dat komt omdat in de dienstregeling de meeste treinen 4 of 2 keer per uur rijden. Daar passen we nu de 10- minuten dienst tussendoor. Dat zorgt op een aantal plekken dat reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten. Daar lossen we op door op de drukste trajecten 8 treinen per uur te laten rijden. Dat zorgt voor betere overstapmogelijkheden en meer capaciteit.

Extra sneltrein

In de nieuwe dienstregeling maken we de snelle treinen nog sneller en voegen we op diverse plekken een ‘sneltrein’ toe. Met die trein gebruiken we de capaciteit die we nu laten liggen en zorgen we dat reizigers toch sneller op plaats van bestemming komen. Door bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Leiden die extra tussentrein in te passen, kunnen we de frequentie verhogen en tegelijkertijd het aantal snellere treinen uitbreiden. Reizigers die normaal gesproken alleen gebruik kunnen maken van een sprinter krijgen een extra optie bovenop de bestaande sprinter. Tussen Schiphol en Amsterdam rijdt straks een hoogfrequente Airport Sprinter. In Brabant zijn er mogelijkheden voor extra snelle treinen tussen Breda, Tilburg en Utrecht.

Secondenwerk

Het Nederlandse spoor is het drukste bereden spoor van Europa. In Nederland telt letterlijk elke seconden. We hebben al veel gedaan om meer en snellere treinen te laten rijden. De grote treinknooppunten Utrecht en Zwolle zijn ‘ontvlecht’ en uitgebreid. Volgend jaar zijn Amsterdam Centraal en de stations aan de beurt. Ook snijdt ProRail in het aantal wissels en vervangt wissels door hogesnelheidswissels, waardoor treinen sneller kunnen rijden. Een aantal seconden lijkt weinig, maar in onze drukke dienstregeling zijn kleine tijdswinsten essentieel. Tel al die seconden bij elkaar op en dan kunnen we dus wel een extra snelle trein inpassen.

Laatste Nieuws

Zeisterbos heeft monumentale bank dankzij crowdfunding

Zeist - Volgens Flora de Vrijer van het Zeister Historisch Genootschap is de cirkel rond: de Van de Pollbank in het...

Capelle Campus: pret en leren in Schollevaar

Capelle aan den IJssel - Kinderen uit Schollevaar kunnen deze zomer pret maken, vriendschappen sluiten én leuke nieuwe dingen leren op...

Quarantaine Musicale bij Kunstdagen Wittem 2020

De standaard editie van de Kunstdagen Wittem die van 5 september t/m 26 September 2020 zou plaatsvinden heeft een plaatsvervanger gekregen....

Stevige kritiek bij beëdiging nieuwe wethouders Krimpen

Krimpen aan den IJssel - In de raadsvergadering van 2 juli zijn drie wethouders gekozen en beëdigd. De nieuwe wethouders zijn...

Politie keek live mee met chatberichten criminelen

Nederland - Meer dan 20 miljoen chatberichten van criminelen zijn sinds 1 april live meegelezen door de Nederlandse politie. ‘Het is...

Chatbot en virtueel agent Wout even met vakantie

Nederland - Chatbot Wout is opnieuw offline. De virtuele agent was sinds 3 april weer in dienst gekomen om de vele...

Start tweede fase project De Kop in najaar 2020

Enschede - In het najaar, naar verwachting in oktober 2020, starten de werkzaamheden aan de tweede fase van project De Kop....

Watersproeiers op het Kerkplein uitgeprobeerd

Hoorn - Kinderen van de Montessorischool hebben samen met wethouder Samir Bashara de watersproeiers op het Kerkplein uitgeprobeerd. De test is...

Samenwerking ontwikkeling Meeuwensingel Capelle gestart

Capelle aan den IJssel – Gisteren heeft de gemeente Capelle aan den IJssel samen met BLICK, RVKO, PCPO, Havensteder, Stebru en Stevast...

Gemeente draagt groen en onderhoud van Tappersheul over aan ViTap

Tappersheul - Vier jaar is er gewerkt aan de voorbereiding. Nu is het zover. Op 2 juli, om 13.00 uur draagt de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regio Online Nederland gebruikt cookies voor het optimaal functioneren van haar website, het bijhouden van statistieken via analytische cookies en genereren van inkomsten via marketing cookies. Door gebruik te maken van deze cookies kunnen wij naast een goede beleving voor onze lezers, de diensten van de website gratis en openbaar houden, zonder abonnementen of andere kosten. Accepteer deze cookies om verder te kunnen lezen. Dit hoeft maar eenmalig, tenzij u de browser en cookie geschiedenis van uw browser leegt. Dan zal opnieuw om toestemming gevraagd worden. De cookie waarmee u deze voorwaarden accepteert is over het algemeen 1 jaar geldig. Daarna wordt opnieuw om toestemming gevraagd.
Voor meer vragen kan er contact opgenomen met de redactie via 0180 68 44 24
Regio Online Nederland gebruikt cookies voor het optimaal functioneren van haar website, het bijhouden van statistieken via analytische cookies en genereren van inkomsten via marketing cookies. Door gebruik te maken van deze cookies kunnen wij naast een goede beleving voor onze lezers, de diensten van de website gratis en openbaar houden, zonder abonnementen of andere kosten. Accepteer deze cookies om verder te kunnen lezen. Dit hoeft maar eenmalig, tenzij u de browser en cookie geschiedenis van uw browser leegt. Dan zal opnieuw om toestemming gevraagd worden. De cookie waarmee u deze voorwaarden accepteert is over het algemeen 1 jaar geldig.