Dienstregeling voor de toekomst

Binnenland – Het wordt steeds drukker op het spoor. Reizigersaantallen blijven groeien. De komende tien jaar worden er 40 procent meer reizigers verwacht. Om die groei op te vangen werkt ProRail aan het spoor en op de stations. En heeft ProRail een dienstregeling voor de toekomst ontwikkeld.

Meer snelle treinen

Op de drukke trajecten wordt nu PHS, het zogenaamde Hoogfrequente netwerk van 6 intercity’s per uur, uitgerold. Dat is ook hard nodig, omdat we nu al zien, dat het we in de spits steeds meer reizigers mogen verwelkomen. Hierbij valt vooral op dat het juist de komende jaren drukker wordt op de plekken waar het al druk is. Op het trajecten tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity’s per uur. Ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden. In 2021 is onder meer het traject Schiphol-Arnhem- Nijmegen aan de beurt.

Meer mogelijkheden

Kunnen er nog meer treinen rijden over het spoor? ProRail denkt dat er de komende jaren nog wel mogelijkheden zijn om die groei op te vangen. Daarvoor moeten we wel een paar slimme keuzes maken.

Betere overstap en extra snelle treinen

Een van de veelgehoorde opmerkingen over ‘tienminutentrein’ is dat, de overstap op een aantal stations waar de ‘tienminutentrein’ rijdt, meer tijd kost dan voorheen. Dat komt omdat in de dienstregeling de meeste treinen 4 of 2 keer per uur rijden. Daar passen we nu de 10- minuten dienst tussendoor. Dat zorgt op een aantal plekken dat reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten. Daar lossen we op door op de drukste trajecten 8 treinen per uur te laten rijden. Dat zorgt voor betere overstapmogelijkheden en meer capaciteit.

Extra sneltrein

In de nieuwe dienstregeling maken we de snelle treinen nog sneller en voegen we op diverse plekken een ‘sneltrein’ toe. Met die trein gebruiken we de capaciteit die we nu laten liggen en zorgen we dat reizigers toch sneller op plaats van bestemming komen. Door bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Leiden die extra tussentrein in te passen, kunnen we de frequentie verhogen en tegelijkertijd het aantal snellere treinen uitbreiden. Reizigers die normaal gesproken alleen gebruik kunnen maken van een sprinter krijgen een extra optie bovenop de bestaande sprinter. Tussen Schiphol en Amsterdam rijdt straks een hoogfrequente Airport Sprinter. In Brabant zijn er mogelijkheden voor extra snelle treinen tussen Breda, Tilburg en Utrecht.

Secondenwerk

Het Nederlandse spoor is het drukste bereden spoor van Europa. In Nederland telt letterlijk elke seconden. We hebben al veel gedaan om meer en snellere treinen te laten rijden. De grote treinknooppunten Utrecht en Zwolle zijn ‘ontvlecht’ en uitgebreid. Volgend jaar zijn Amsterdam Centraal en de stations aan de beurt. Ook snijdt ProRail in het aantal wissels en vervangt wissels door hogesnelheidswissels, waardoor treinen sneller kunnen rijden. Een aantal seconden lijkt weinig, maar in onze drukke dienstregeling zijn kleine tijdswinsten essentieel. Tel al die seconden bij elkaar op en dan kunnen we dus wel een extra snelle trein inpassen.

Laatste Nieuws

Krimpens bedrijf innovatief in strijd tegen CO2

Krimpen aan den IJssel - Een bedrijf uit Krimpen aan de IJssel is vooruitstrevend met innovatie op het gebied van onze...

Capelle en Meld Misdaad Anoniem gaan samenwerken

Capelle aan den IJssel – Burgemeester Peter Oskam en Marc Janssen, manager van het Meldpunt Meld Misdaad Anoniem, tekenden gisteren een overeenkomst...

Regioschilderij tot 21 december te zien in Leusden

Leusden - Op maandag 21 september, om 13.00 uur, neemt burgemeester Bouwmeester het schilderij ‘Regio Amersfoort, je kunt er niet omheen’...

Wisselvallig weekeinde

Verwachting voor vandaag en morgen In het zuidwesten en westen trekken er steeds buien vanaf de Noordzee het land op. De afgelopen nacht is daar...

Wisselvallig, in het zuidwesten eerst veel wind

Verwachting voor vandaag en morgen In de zuidwestelijke helft is er veel bewolking en komen er veel buien voor, in de kustgebieden mogelijk met onweer....

Wisselvallig, in het zuidwesten veel wind

Verwachting voor vandaag en morgen Er zijn wolkenvelden met hier en daar ook zon. Met name in de zuidwestelijke helft komen veel buien voor. De...

Corbulotunnel: De tunnel in de N434 van de RijnlandRoute

Leiden - De nieuwe tunnel in de N434 als onderdeel van de RijnlandRoute bij Leiden heeft de naam Corbulotunnel gekregen. In het...

Techniek en innovatie als oplossing voor dagelijkse problemen

Breda - Hoe kan techniek en digitalisering een oplossing bieden voor alledaagse problemen? De Bredase Inspiratiebus geeft het antwoord. Inwoners, zorgverleners...

Week voor de Gezonde Jeugd Medemblik geopend op Kraanwaterdag

Woensdagochtend 23 september is de ‘Week voor de gezonde jeugd’ editie Medemblik officieel geopend. Druppie – de mascotte van de Week voor...

Expositie ‘Sanne gaat circulair’ geeft andere blik op afval

Assen - De nieuwe expositie ‘Sanne gaat circulair’ in het Duurzaamheidscentrum Assen zet mensen hierover aan het denken. Hoe kun je...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here