Kabinet start internetconsultatie vliegbelasting

Binnenland – Het kabinet wil per 2021 een vliegbelasting invoeren: een Europese belasting op luchtvaart, een nationale belasting per vliegtuig of een nationale belasting per vertrekkende passagier. De afgelopen tijd zijn deze opties uit het regeerakkoord voor een vliegbelasting verder uitgewerkt en onderzocht. Verder onderzoek zal gaan via internetconsultatie.

Suggesties doorgeven

Belanghebbenden kunnen van 5 juli tot en met 5 september via internetconsultatie.nl aan de hand van een aantal vragen suggesties geven op de verschillende varianten. In het najaar zal het kabinet een keuze maken welke variant vervolgens wordt uitgewerkt in een wetsvoorstel. Daarna zal de gebruikelijke wetgevingsprocedure worden gestart.

Belastingen vergroenen

Dit kabinet wil de belastingen vergroenen en de luchtvaartsector verduurzamen. In het regeerakkoord wordt ingezet op een schonere luchtvaart en de introductie van belastingen op luchtvaart. Met de opbrengst van de nieuwe belasting worden de belastingen op werken en ondernemen verlaagd en klimaatmaatregelen gefinancierd. Het kabinet wil hiermee bereiken dat consumenten en bedrijven in hun keuzes meer rekening houden met het milieu. Het gaat onder andere om het zwaarder belasten van gas in plaats van elektriciteit, het verhogen van de afvalbelasting maar ook de introductie van een nieuwe belasting: de belasting op luchtvaart.

Europa

Staatssecretaris Snel: “Vliegen wordt in tegenstelling tot de auto, bus of trein op geen enkele manier belast. Dit wil het kabinet veranderen. In ons omringende landen is er al wel een vliegbelasting en we zoeken dan ook als eerste de Europese samenwerking op.”

In de afgelopen periode zijn de verschillende opties verder uitgewerkt. Zo is een vliegbelasting besproken met de Europese Commissie en in bilaterale contacten. Ook heeft Nederland een eerste bijeenkomst georganiseerd met verschillende lidstaten (Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen en Ierland) over samenwerking op het gebied van vliegbelasting.

Onderzoek

Daarnaast is onderzoek gedaan naar de effecten van vliegbelasting, uitgevoerd door CE Delft. Uit het onderzoek blijkt dat een belasting op luchtvaart een beperkt, maar positief effect heeft op de Nederlandse welvaart, het BBP en het klimaat.

Dat het effect vooralsnog relatief beperkt is, heeft twee redenen. Ten eerste gaat het om een relatief lage belasting. Als gerekend wordt met een opbrengst van 200 miljoen euro gaat het in een van de varianten om een belasting van € 3,80 per passagier binnen Europa en € 22,- bij intercontinentale vluchten.

Ten tweede is er sprake van knellende capaciteitsrestricties op met name Schiphol. Uit het onderzoek blijkt dat de capaciteitsrestricties er toe leiden dat luchtvaartmaatschappijen in de toekomst hun prijzen kunnen verhogen en extra winst gaan maken. Bij de introductie van een belasting op luchtvaart kunnen zij deze extra winst gebruiken om de belasting in belangrijke mate voor hun rekening te nemen, waardoor de belasting naar verwachting niet tot minder vluchten leidt, zo blijkt uit het onderzoek. Zonder restricties komt de belasting volledig voor rekening van de consument en zijn de effecten op vliegverkeer en milieu groter.

Uit het onderzoek blijkt verder dat een heffing per vliegtuig op de korte termijn iets beter scoort dan een belasting per passagier als het gaat om lokale milieueffecten.

Wetgeving

Na de keuze voor een variant in het najaar wordt wetgeving uitgewerkt. Het voornemen is dat de inwerkingtreding van de voorgestelde heffing plaatsvindt op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip. Dit geeft de nodige flexibiliteit. Als in 2019 of 2020 blijkt dat beter kan worden gekozen voor een andere uitwerking, hoeft een wetsvoorstel niet in werking te treden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als er tussen het aannemen van de wet en de beoogde ingangsdatum tot Europese afspraken wordt gekomen.

Laatste Nieuws

Buien, mogelijk met onweer

Verwachting voor vandaag en morgenVannacht zijn er opklaringen, vooral in het westen komen er ook wolkenvelden voor en vallen er enkele buien. De minimumtemperatuur...

Meldpunt voor gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagaffaire

Er is een meldpunt voor Arnhemse gezinnen die door de toeslagenaffaire van de Belastingdienst in financiële problemen zijn geraakt. Zij kunnen rekenen...

Loods met ruim 2200 kilo vuurwerk gevonden

Sint-Oedenrode - Het Bestuurlijk Interventieteam Meierij (BIM) en de politie troffen donderdag 22 oktober ruim 2200 kilo vuurwerk aan in een...

5,6 miljoen euro voor waterstofverwarming in Stad aan ’t Haringvliet

Het project Stad Aardgasvrij ontvangt 5,6 miljoen euro uit het programma Aardgasvrije wijken voor duurzame verwarming met waterstof in Stad aan ‘t...

Toch partijpolitiek van SGP-fractievoorzitter Arrèn van Tienhoven in Krimpen

Krimpen aan den IJssel - 'Nu even geen tijd voor partijpolitiek.' Wij horen het SGP-fractievoorzitter Arrèn van Tienhoven nog zo zeggen...

Bewoners moeten bijdragen aan waterbeheer.

Rotterdam - Moeten bewoners zelf iets doen om wateroverlast en watertekort te voorkomen? Driekwart van de Nederlanders vindt van wel, blijkt...

Bewolkt en af en toe regen, toenemende wind. Morgen buien

Verwachting voor vandaag en morgenHet is bewolkt en op diverse plaatsen valt er af en toe regen. Vanavond gaat het vanuit het zuidwesten harder...

Culturele fiets- en wandelroute in Eijsden-Margraten

Margraten - De nieuwe Culturele fiets- en wandelroute: ‘Langs kunst en cultuur in Eijsden-Margraten’ is een samenwerking met Visit Zuid-Limburg en...

Klimaatlabels voor elke straat in Woerden.

Woerden - Op maandagavond 27 oktober is de gemeenteraad van Woerden akkoord gegaan met het beleidsplan Klimaatbestendig 2050 2.0. Het nieuwe...

Illegale handel in drugs op bedrijventerrein aangepakt.

Duiven - Op 8 september 2020 heeft de politie een inval gedaan in een bedrijfspand op de Impact. Bij het doorzoeken...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here