8.9 C
De Bilt

Schokkend: uitgelekte brief aan kinderen – “veel bidden, want Corona is straf van God”

Onze redactie ontving een uitgelekte brief, die op 20 maart door ds. Agteresch van de Bethelkerk in Werkendam, aan alle kinderen uit de gereformeerde gemeente is gestuurd. In de brief wordt kinderen duidelijk gemaakt dat het Coronavirus ‘een straf van God’ is vanwege hun zonden en die van grote mensen. Zij zouden vooral veel moeten bidden.

Uitgelekte brief is bizar

Schokkend aan de uitgelekte brief is vooral het feit dat kinderen niet alleen een schuldgevoel wordt aangepraat, maar hen ook nog eens wordt wijsgemaakt dat de beste manier om met het virus om te gaan ‘veel bidden’ is. De hieronder weergegeven (uitgelekte) brief grenst aan een indoctrinerende, maar vooral ook gevaarlijke denkwijze ten opzichte van de volksgezondheid. Het werpt de vraag op hoe gevaarlijk de beïnvloeding door streng christelijke gemeenschappen eigenlijk is, waar het gaat om het algemeen belang van onze volksgezondheid. Daarnaast voelt het als een belediging naar getroffen mensen, nabestaanden en alle mensen die zo hard werken om deze crisis het hoofd te bieden.

De brief

Lieve kinderen uit de Bethelkerk,

Deze week moet ik heel vaak aan jullie denken. Alles is opeens zo anders geworden. Een heel erge ziekte is in de wereld gekomen. Zo erg, dat veel mensen daaraan sterven. Zo erg, dat er maar weinig mensen naar de kerk mogen. Zo erg, dat ook jouw school gesloten is. Ik denk dat jullie het best moeilijk hebben. Sommige kinderen praten daar over met mama of papa. Andere kinderen vinden het moeilijk om te zeggen wat ze voelen.

Nu zijn er veel moeders en misschien wel vaders die uit de Bijbel vertellen of een verhaal voorlezen. Het is best bijzonder dat je opeens thuis ‘op school’ zit. Ik denk dat veel kinderen het best moeilijk vinden om thuis allemaal opdrachten te maken. Bidt maar of de Heere jou wil helpen en of de Heere ook de vertellingen uit de Bijbel wil zegenen. Bidt maar of de Heere jou en alle mensen in de gemeente wil sparen. En probeer thuis maar lief voor elkaar te zijn.

Jullie zullen vast wel nagedacht hebben hoe het allemaal komt. Het komt door onze zonden. De Heere woont in de hemel en ziet heel veel boze dingen bij de grote mensen en bij de kinderen. Zij doen boos, praten boos en denken boos. Daarom is de Heere toornig op ons en stuurt Hij een ziekte. In de Bijbel staat een tekst waarmee je het beter kan begrijpen. In Habakuk 3:5 kunnen we lezen: ‘Voor Zijn aangezicht ging de pestilentie’. De tekst is een beetje moeilijk. Maar ik zal het uitleggen. Je weet wel dat er bij de Statenvertaling kanttekeningen staan. Daarin staat wat deze tekst betekent.

We kunnen denken aan een koning die voordat hij komt, eerst zijn knechten vooruitstuurt. Als koning Willem- Alexander ergens op bezoek komt, dan zijn er vooraf ook veel mensen bezig om alles regelen. Hieraan mogen we denken als het over de Heere gaat. Koning Jezus komt. Wanneer? Bij de wederkomst. Dan komt Hij op de wolken van de hemel. Alle mensen zullen Hem zien met hun ogen. Ook jij zal Hem zien. Dan zal de Heere Jezus alle mensen als Rechter oordelen. Dan zal Jezus vragen hoe jij naar de bijbelvertellingen en de preken hebt geluisterd.

Maar vóórdat Jezus komt, stuurt Hij zoals de koning eerst zijn knechten stuurt, éérst het coronavirus om ons te straffen. Waarom? De Heere wil dat jij gaat bidden. De Heere wil dat jij breekt met de verkeerde dingen. De Heere wil dat jij niet meer zoveel houdt van al je mooie spulletjes. De Heere wil dat jij niet zoveel tijd verknoeit achter de computer. De Heere vraagt jouw hele hart. Het is een groot wonder als je al een nieuw hart mag hebben. Dan mag je de Heere liefhebben. Heb jij nog geen nieuw hart? Dat is heel erg. Ga maar bidden zoals Anna Boender uit Nieuw Beijerland meer dan honderd jaar geleden heeft gebeden. ‘Heere, wie bent U toch? Ik ken U niet. Mag ik U leren kennen?’ Het is nóg genadetijd! Hoelang? Ik weet het niet.

Zoek Jezus veel,
Zoek Jezus vroeg.
Wie Jezus heeft,
Die heeft genoeg.

Jullie biddende ds. Agteresch

6 REACTIES

  1. Ik weet niet wie hier het woord schokkend heeft gebruikt en ook gevaar voor de volksgezondheid.
    Die persoon moet in ieder geval niets van God en godsdienst weten. Wat een doorgeschoten en overdreven reactie van het RO.
    Ds. Agteresch heeft een juiste en liefdevolle brief geschreven. Je kan als RO wel denken dat God niet bestaat, maar gelukkig is dat niet afhankelijk van een mening van mensen. Wat zijn we toch ver gezonken dat we de brief van ds.Achteresch niet eens meer naar waarde kunnen schatten. Toen in Rijssen een haringverkoper idoor God werd gearresteerd onder zijn eerste kerkdienst ging hij na de kerkdienst naar zijn huisje. De luiken bleven 3 dagen dicht en men hoorde hem kermen over zijn zonden. En weet je wat de wereldling of de mensen die nooit in de kerk komen zeiden over hem, God bekeert hem of hij word gek. het eerste is gebeurd. Ik wil hier mee zeggen dat de onkerkelijken nog wiste wat bekering was en nu kunnen ze niet eens meer een eenvoudige brief van ds. Achteresch op de juiste waarde schatten

  2. Sorry maar wat een zeer sterke kunst van inlegkunde, redactie! Al ben ik het niet helemaal eens met de zienswijze in de brief, uw reactie zegt heel veel over uw eigen persoonlijke mening over deze groep en dat maakt uw artikel ongelooflijk suggestief

  3. Eén ding valt mij hierbij wel op. Als de predikant gelijk zou hebben en Corona inderdaad een straf van God is voor de door ons bedreven zonden dan snap ik niet helemaal waarom juist de “Biblebelt” het hardst wordt getroffen door dit virus. Hij richt zijn toorn vooral op zijn meest trouwe (dat beweren ze tenminste zelf) aanhangers. Klopt iets niet.
    Na de watersnoodramp in 1953 (straf van God) i.p.v we hadden de dijken door de 2e wereldoorlog slecht onderhouden, en de kinderverlammingsgolf in 1952 (straf van God) de “gelovigen” wilde zich niet laten vaccineren nu weer het zelfde liedje.
    En als er straks een vaccin tegen deze ziekte wordt ontwikkeld raadt de herder zijn gelovigen dan aan om zich wederom niet te laten vaccineren om God in de gelegenheid te stellen zijn schapen beter te kunnen straffen ?

  4. De tekst is wel waarheid! Klopt helemaal!! En er moet ook veel meer worden gebeden!!! Wij zijn helaas al TE ver gezonken om het de kinderen goed te kunnen vertellen wat ”goed” en ”kwaad” is. Achteraf, na onze dood worden we beoordeeld naar hoe wij hebben geleefd, hier is GEEN wederspraak in mogelijk! Onwetendheid schaadt niet, dat is ook waar. Maar dat zijn maar weinigen. Het gebed is het krachtigste wapen van de mensheid!! Met gods zegen voor U!!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio