3.2 C
De Bilt

Defecte Fyra’s van Nederland gaan in Italië rijden

Italië – Het Italiaanse Trenitalia wordt de nieuwe eigenaar van de defecte Nederlandse Fyra-treinen. Dat bevestigt de Italiaanse bouwer Ansaldo Breda aan deze krant.

Trenitalia koopt zeventien van de negentien treinen. De komende maanden zullen de toestellen worden aangepast aan het Italiaanse spoor. De NS zal een deel van de opbrengst krijgen.

Defecte Fyra-toestellen

De Fyra-toestellen waren oorspronkelijk bestemd voor de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Amsterdam. Toen de toestellen eind 2012, na een jarenlange vertraging, op het Nederlandse spoor gingen rijden, bleken er veel defecte exemplaren tussen te zitten. Zo waren er problemen met de aandrijving en het automatische deursysteem. Daarnaast bleken de treinen niet bestand tegen winters weer. Bouwer Ansaldo Breda stelde voor de treinen te repareren, maar de NS besloot, samen met de Belgische vervoerder NMBS, de overeenkomst per direct te ontbinden. De Fyra-treinen werden van het spoor gehaald en teruggestuurd naar Italië.

Bronnen binnen Ansaldo Breda bevestigen aan deze krant dat de deal met Trenitalia rond is. Een medewerker van Ansaldo Breda, die anoniem wil blijven, laat weten blij te zijn dat de verkoop van de ‘defecte’ treinen rond is. ‘Wij hebben altijd volgehouden dat deze treinen van goede kwaliteit zijn en zijn blij dat ze weer kunnen gaan rijden.’

Profiteren

De NS profiteert van de verkoop. Volgens de schikking met bouwer Ansaldo Breda zal de NS een deel van de opbrengst ontvangen van de verkoop. Voor welk bedrag de treinen nu zijn verkocht aan Trenitalia is nog niet bekend gemaakt. In de Italiaanse media wordt gesproken van een ‘koopje’ voor Trenitalia dat zou profiteren van ‘de afdankertjes uit Nederland.’ Volgens Italiaanse media zou Trenitalia een derde van de oorspronkelijke prijs hebben betaald. Dat zou betekenen dat de NS een totaalbedrag van ongeveer 20 miljoen euro zal ontvangen. Eerder ontving de NS 125 miljoen euro van de bouwer als onderdeel van de schikking. Het totale verlies voor de NS als gevolg van het Fyra-debacle is vele malen groter. Tijdens de parlementaire enquete werd dit geschat op op 800 miljoen euro.

NS is geen partij in verkoop

De NS laat weten op de hoogte te zijn van de deal met Trenitalia. Woordvoerder Ton Boon: ‘We hebben hierover nog geen officieel bericht gekregen en zijn ook geen partij bij de overeenkomst. Het gaat om een verkoop onder voorbehoud. De handtekeningen staan er, maar pas als de treinen daadwerkelijk gaan rijden op het Italiaanse spoor krijgen wij ook de details van de deal.’ De komende maanden zullen de treinen rijklaar worden gemaakt. Medewerker van Ansaldo Breda: ‘De treinen hebben lang stil gestaan en moeten worden opgeknapt. Daarnaast moeten we de toestellen aanpassen het Italiaanse sporenstelsel.’ Naar verwachting zullen de treinen in de zomer van 2018 in Italië gaan rijden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio