Betere IJ-verbindingen voor toenemend fiets- en voetgangersverkeer

Amsterdam – Het gebruik van de IJ-verbindingen tussen Amsterdam Noord en het Centrum blijft groeien. Om de groei van dat – veelal – fietsverkeer op te vangen, neemt het college van B en W een aantal maatregelen. Zo breidt de gemeente de vloot verder uit en wordt er voor gezorgd dat fietsers meer gespreid de oversteek maken. Niet allemaal tegelijk achter het Centraal Station, maar ook ten oosten en ten westen daarvan.

IJ-verbindingen uitgebreid

De aanlandplaats van het IJ-pleinveer, die nu nog achter het Centraal Station ligt, wordt verplaatst naar de De Ruijterkade Oost, in het verlengde van de Oostertoegang. Door deze verplaatsing wordt de
reistijd van het IJ-pleinveer korter en wordt het naar verwachting minder druk op het Buiksloterwegveer. De uitbreiding van de vloot sluit goed aan op de verwachte groei van het aantal reizigers. Begin 2019
wordt IJ-veer 63, de vierde van dit bepaalde type, aan de vloot toegevoegd.

Aantal reizigers met 10% gegroeid

Het aantal reizigers op de Buiksloterwegveer en NDSM-veer groeide in de tussenliggende tijd op beide verbindingen met circa 10%. Bij het IJpleinveer is het aantal reizigers gedurende de ochtendspits gegroeid met 13%. De groei kwam tot stand ondanks de opening van de Noord-Zuidlijn. De huidige 80.000 reizigers die per dag (30 miljoen per jaar) gebruik maken van de IJveren, zal naar verwachting groeien naar 130.000 per dag in 2030 (circa 47 miljoen per jaar). Een indicatie van de groei vormen metingen van het gebruik van de veren in juni en september 2017 en metingen in dezelfde twee maanden dit jaar.

Stad blijft groeien

Wethouder Sharon Dijksma (Verkeer en Vervoer): “Amsterdam blijft de komende jaar groeien. Een groot deel van die groei vindt plaats in Amsterdam-Noord. Dat resulteert in een forse reizigerstoename voor de IJ-verbindingen. De maatregelen die we nemen zijn nodig om de stad aan beide zijden van het IJ goed bereikbaar te houden.’’

Verduurzaming vloot

Naast de maatregelen om de groei op te vangen, wordt de vloot verduurzaamd. De huidige veren varen nu nog op diesel, al zijn de huidige 60-ers hybride. Zo ook de nieuwe IJveer 63. Deze hybride varianten varen schoner dan de dieselschepen. Volgend jaar begint de voorbereiding van de inzet van de elektrische plug-in schepen, zodat eerste de veren vanaf 2022 uitstootvrij varen. De vijf nieuwe veren
voor de verbindingen over het Noordzeekanaal worden ook hybride schepen.

NACO-huisje terug

Om de definitieve aanlandplaats van het IJpleinveer mogelijk te maken moet een aantal aanlegplekken voor riviercruises wijken. Een aantal plekken dat aan de De Ruijterkade Oost komt te vervallen, wordt gecompenseerd in de Coenhaven. Ook wordt het rijksmonument het NACO-huisje, dat in 2004 werd verwijderd en de afgelopen jaren is gerestaureerd door Stadsherstel Amsterdam, teruggeplaatst. Het fiets- en voetgangersgebied aan de De Ruijterkade Oost, wordt vervolgens heringericht met een deel shared space en een extra oversteekplaats voor fietsers ten noorden van de Oosterdoksstraat.

Laatste Nieuws

Sluiting zalencentrum De Koning Party & Events vanwege COVID-19 besmettingen

Vandaag, zaterdag 8 augustus, is op last van de voorzitter van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland zalencentrum De Koning Party & Events gesloten....

Muggenberg in Heeze krijgt stil asfalt

Heeze - De gemeente gaat de Muggenberg vanaf de Randweg tot aan het spoor in Heeze van stil asfalt voorzien. Dit...

Goede zorg en opvoeding belangrijk in Aalten

Aalten - Wethouders Wikkerink en Te Lindert hebben deze week organisaties in het sociaal domein uitgenodigd te praten over goede zorg en...

Gemeente neemt ophalen grof afval over

Zaanstad - Zaankanters die hun grof afval thuis willen laten ophalen kunnen dit vanaf 15 augustus melden bij de gemeente Zaanstad....

Samen het water op tegen vaaroverlast

Burgemeester Judith Michel van Wormerland kijkt tevreden terug op alweer de tweede gezamenlijke actiedag tegen vaaroverlast in het Wormer-en Jisperveld. De gemeente...

Amsterdamspeld voor ambassadeur leefbaarheid Marcanti- eiland

Amsterdam - vrijdag 7 augustus heeft mevrouw Marjo Dankers uit handen van locoburgemeester Simone Kukenheim de Amsterdamspeld ontvangen wegens haar jarenlange...

Automatische beregening sportvelden

Oosterwolde - Bij vier sportcomplexen in Ooststellingwerf is een automatische beregeningsinstallatie aangelegd. Alle sportvelden in Oosterwolde en de hoofdvelden in Appelscha,...

Kappen met verslappen! Leef de regels na!

Breda - Kappen met verslappen! Dat is de oproep. Het aantal corona-besmettingen in West-Brabant blijft stijgen. Ook in Breda blijven de...

Kermis in Hoorn nu toch van start

Hoorn - De kermis in Hoorn is nu toch van start gegaan. Dat is wel in een aangepaste vorm en op...

SummerviBes Breda week 4: plezier in de hitte

Breda - De vierde week van SummerviBes Breda was erg warm. Ruim 400 kinderen hebben weer genoten van de buiten- en...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regio Online Nederland gebruikt cookies voor het optimaal functioneren van haar website, het bijhouden van statistieken via analytische cookies en genereren van inkomsten via marketing cookies. Door gebruik te maken van deze cookies kunnen wij naast een goede beleving voor onze lezers, de diensten van de website gratis en openbaar houden, zonder abonnementen of andere kosten. Accepteer deze cookies om verder te kunnen lezen. Dit hoeft maar eenmalig, tenzij u de browser en cookie geschiedenis van uw browser leegt. Dan zal opnieuw om toestemming gevraagd worden. De cookie waarmee u deze voorwaarden accepteert is over het algemeen 1 jaar geldig. Daarna wordt opnieuw om toestemming gevraagd. Regio Online Nederland is onderdeel van DNRN
Voor meer vragen kan er contact opgenomen met de redactie via 085 - 808 5131
Regio Online Nederland gebruikt cookies voor het optimaal functioneren van haar website, het bijhouden van statistieken via analytische cookies en genereren van inkomsten via marketing cookies. Door gebruik te maken van deze cookies kunnen wij naast een goede beleving voor onze lezers, de diensten van de website gratis en openbaar houden, zonder abonnementen of andere kosten. Accepteer deze cookies om verder te kunnen lezen. Dit hoeft maar eenmalig, tenzij u de browser en cookie geschiedenis van uw browser leegt. Dan zal opnieuw om toestemming gevraagd worden. De cookie waarmee u deze voorwaarden accepteert is over het algemeen 1 jaar geldig.