Betere IJ-verbindingen voor toenemend fiets- en voetgangersverkeer

Het NACO-huisje, in 1919 ontworpen door Amsterdamse Schoolarchitect Guillaume la Croix, is een houten gebouwtje van 140 vierkante meter op betonnen palen, waar de passagiers van rederij Koppe kaartjes konden kopen en onderdoor konden lopen naar de boten die hen onder meer naar Marken brachten. In 2004 (foto) werd het NACO-huisje naar Zaandam versleept.

Amsterdam – Het gebruik van de IJ-verbindingen tussen Amsterdam Noord en het Centrum blijft groeien. Om de groei van dat – veelal – fietsverkeer op te vangen, neemt het college van B en W een aantal maatregelen. Zo breidt de gemeente de vloot verder uit en wordt er voor gezorgd dat fietsers meer gespreid de oversteek maken. Niet allemaal tegelijk achter het Centraal Station, maar ook ten oosten en ten westen daarvan.

IJ-verbindingen uitgebreid

De aanlandplaats van het IJ-pleinveer, die nu nog achter het Centraal Station ligt, wordt verplaatst naar de De Ruijterkade Oost, in het verlengde van de Oostertoegang. Door deze verplaatsing wordt de
reistijd van het IJ-pleinveer korter en wordt het naar verwachting minder druk op het Buiksloterwegveer. De uitbreiding van de vloot sluit goed aan op de verwachte groei van het aantal reizigers. Begin 2019
wordt IJ-veer 63, de vierde van dit bepaalde type, aan de vloot toegevoegd.

Aantal reizigers met 10% gegroeid

Het aantal reizigers op de Buiksloterwegveer en NDSM-veer groeide in de tussenliggende tijd op beide verbindingen met circa 10%. Bij het IJpleinveer is het aantal reizigers gedurende de ochtendspits gegroeid met 13%. De groei kwam tot stand ondanks de opening van de Noord-Zuidlijn. De huidige 80.000 reizigers die per dag (30 miljoen per jaar) gebruik maken van de IJveren, zal naar verwachting groeien naar 130.000 per dag in 2030 (circa 47 miljoen per jaar). Een indicatie van de groei vormen metingen van het gebruik van de veren in juni en september 2017 en metingen in dezelfde twee maanden dit jaar.

Stad blijft groeien

Wethouder Sharon Dijksma (Verkeer en Vervoer): “Amsterdam blijft de komende jaar groeien. Een groot deel van die groei vindt plaats in Amsterdam-Noord. Dat resulteert in een forse reizigerstoename voor de IJ-verbindingen. De maatregelen die we nemen zijn nodig om de stad aan beide zijden van het IJ goed bereikbaar te houden.’’

Verduurzaming vloot

Naast de maatregelen om de groei op te vangen, wordt de vloot verduurzaamd. De huidige veren varen nu nog op diesel, al zijn de huidige 60-ers hybride. Zo ook de nieuwe IJveer 63. Deze hybride varianten varen schoner dan de dieselschepen. Volgend jaar begint de voorbereiding van de inzet van de elektrische plug-in schepen, zodat eerste de veren vanaf 2022 uitstootvrij varen. De vijf nieuwe veren
voor de verbindingen over het Noordzeekanaal worden ook hybride schepen.

NACO-huisje terug

Om de definitieve aanlandplaats van het IJpleinveer mogelijk te maken moet een aantal aanlegplekken voor riviercruises wijken. Een aantal plekken dat aan de De Ruijterkade Oost komt te vervallen, wordt gecompenseerd in de Coenhaven. Ook wordt het rijksmonument het NACO-huisje, dat in 2004 werd verwijderd en de afgelopen jaren is gerestaureerd door Stadsherstel Amsterdam, teruggeplaatst. Het fiets- en voetgangersgebied aan de De Ruijterkade Oost, wordt vervolgens heringericht met een deel shared space en een extra oversteekplaats voor fietsers ten noorden van de Oosterdoksstraat.

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam