Bijna brugklassers willen gezonde schoolkantine

brugklassers
Foto: J. Rietveld © Regio Online

Amsterdam – Voor achtstegroepers zit de basisschooltijd er bijna op. Na de zomer starten ze op de middelbare school. Wat gaan de brugklassers straks lunchen in de pauze? Hoe denken ze over gezond en ongezond eten in de schoolkantine? Dat vroeg jongerenkrant 7Days in samenwerking met het Voedingscentrum aan driehonderd bijna brugklassers in een online enquête. De resultaten worden gepresenteerd in de speciale editie Brugklas voor Beginners die deze week in groep 8 wordt verspreid.

Waar bij de kinderen die overblijven op de basisschool nog de helft van de ouders het lunchpakketje maakt, gaat 69% van de brugklassers in spe het brood straks zelf smeren. 85% denkt ook zelf te gaan beslissen wat er dan op het brood zit. Slechts 16% laat zowel het smeren van de lunch als de keuze van het beleg over aan de ouders. Hoe de lunch mee naar school wordt genomen? In een broodtrommel natuurlijk! In groep 8 doet 86% van de kinderen dat en 76% verwacht dit in de brugklas te blijven doen. Daarmee verslaat de broodtrommel het plastic zakje en de aluminiumfolie.

Bij de keuze voor een middelbare school geeft 70% aan het belangrijk te vinden dat het aanbod in de schoolkantine gezond is. Desondanks heeft slechts 18% bij de keuze voor een middelbare school rekening gehouden met een gezonde schoolkantine. Belegde broodjes zijn verreweg het meest populair in de schoolkantine. 30% van de achtstegroepers verwacht die te gaan kopen in de pauze. Tegenover slechts 10% die koek, snoep of chocolade denken te kopen.

Deze enquête is uitgevoerd voor Brugklas voor Beginners, een speciale editie van 7Days. In juni wordt de krant gratis verspreid in een oplage van 135.000 naar basisscholen in Nederland voor groep 8 leerlingen. De krant is los te koop via Sevendays.nl/brugklasvoorbeginners. Bij de krant zit een lesbrief waarin aandacht besteed wordt aan de nieuwe schoolfase.

Over 7Days
7Days is hét nieuwsmerk voor jongeren van 12 tot 18 jaar die iets willen bereiken. De krant 7Days verschijnt elke vrijdag in een oplage van 29.000 exemplaren. Ook via Sevendays.nl, Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat en WhatsApp blijven jongeren op de hoogte van nieuws en achtergronden waar zij iets mee kunnen. 7Days is de opvolger van Kidsweek, de weekkrant voor kinderen.

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam