Bijzondere bijstand voortaan digitaal aanvragen

bijzondere bijstand
FirmBee / Pixabay

HEEMSKERK – De gemeente Heemskerk heeft de digitale dienstverlening uitgebreid. Vanaf 15 mei 2018 is ook de bijzondere bijstand digitaal aan te vragen. Klanten kunnen wanneer het hen uitkomt een aanvraag indienen. De aanvragen kunnen ook sneller in behandeling worden genomen. Bovendien is het efficiënter en kostenverlagend.

Bijzondere bijstand

Via de bijzondere bijstand kunnen inwoners met een minimuminkomen een vergoeding aanvragen voor noodzakelijke extra kosten. Deze kosten kunnen zij niet zelf opbrengen. Het gaat hierbij om kosten die bovenop de gewone uitgaven (eten, drinken, huur, kleding etc.) komen, bijvoorbeeld:

– kosten voor de eigen bijdrage voor noodzakelijke medische behandelingen of een bril;

– kosten door het volgen van een opleiding die nodig is;

– kosten voor een maaltijdvoorziening;

– kosten vanwege rechtsbijstand en bewindvoering.

Vaak gaat het om een vergoeding van (een deel van) de eigen bijdrage of een deel van de totale kosten. Bij bijzondere bijstand kijkt de gemeente naar de persoonlijke situatie en omstandigheden om te beoordelen of een bijdrage noodzakelijk is (regeling-op-maat).

Persoonlijke brief

De klanten zijn met een persoonlijke brief op de hoogte gesteld van deze verandering. Er is hulp voor klanten die niemand in hun omgeving hebben die hen kan helpen, moeite hebben met het invullen van formulieren, of thuis geen computer of internet hebben. Voor ondersteuning kunnen zij het  Klant Contact Centrum (KCC) bellen om een afspraak te maken. Het KCC is bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 08.30 uur en 17.00 uur en vrijdag van 08.30 uur tot 12.30 uur op telefoonnummer 14 0251.Kijk voor het aanvraagformulier bijzondere bijstand op www.heemskerk.nl.

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam