Maatregelen nodig om Zeeburgereiland en IJburg bereikbaar te houden

maatregelen

Amsterdam – Zeeburgereiland en IJburg groeien de komende jaren fors. De gemeenteraad heeft in 2017 zowel het investeringsbesluit voor de Sluisbuurt genomen als het besluit om land te maken voor het eerste deel van IJburg 2. Het college van B en W heeft in februari 2018 het principebesluit Hoogwaardig. Openbaar Vervoer (HOV) Oostflank genomen. Dit besluit was vooruitlopend op een overkoepelend Mobiliteitsplan Zeeburgereiland en IJburg. Op 15 mei jl. heeft het college dit Mobiliteitsplan vastgesteld. In navolging van eerdere besluitvorming wordt een pakket aan mobiliteitsmaatregelen voorgesteld om de groei van dit gebied het hoofd te bieden. Op Zeeburgereiland en IJburg vindt de grootste gebiedsontwikkeling van de stad plaats. Het aantal woningen gaat hier verdrievoudigen. Een pakket aan maatregelen zorgt ervoor dat de eilanden nu en in de toekomst bereikbaar blijven.

Wethouder Litjens (Verkeer en Vervoer): “Tot 2025 komen op het Zeeburgereiland en IJburg 10.000 nieuwe woningen en tot 2038 in totaal ongeveer 22.400 nieuwe woningen. Daarnaast staat circa 350.000m2 aan voorzieningen, winkels, kantoren, bedrijven en scholen gepland. Zonder maatregelen kan het bestaande vervoersysteem deze groei niet verwerken. Zowel voor de huidige als voor de toekomstigebewoners moeten we zorgen dat het prettige, mooie en leefbare gebieden zijn en blijven. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is dat het gebied goed bereikbaar is. Dit mobiliteitsplan voorziet in oplossingen voor de fiets, het openbaar vervoer en de auto, maar ook op het gebied van mobiliteitsgedrag en smart mobility.”

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam