Millennial wil wel naar museum, maar niet alleen

Amsterdam – Meer dan driekwart van de millennials bezoekt musea liever samen dan alleen. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek door Motivaction in opdracht van de Museumkaart. Van de ondervraagden gaf 78% procent de voorkeur aan een museumbezoek in gezelschap. Bijna een derde, 31% van de respondenten, lijkt het leuk om te daten in een museum en iets meer dan de helft van de millennials met kinderen, zo’n 55%, bezoekt musea het liefst met hen. Onder de doelgroep blijken ontspanning en vermaak de voornaamste reden om een museum te bezoeken. 31% van de millennials (mensen geboren tussen 1980 en 1999) bezoekt maximaal één keer per jaar een museum, maar een kwart van hen zet nooit voet in een museum.
millennial
“Zo veel mogelijk inwoners van ons land makkelijk toegang bieden tot musea, dat is wat de Museumkaart mogelijk wil maken” aldus Mirjam Moll, manager promotie & platform bij de Museumvereniging. Wij willen die één op de vier millennials die nooit een museum bezoeken en de 31% die musea slechts één keer per jaar mogen ontvangen – beter leren kennen en we willen leren wat hun wensen en behoeften zijn, dit was voor ons de voornaamste reden om Motivaction de opdracht te geven voor een onderzoek onder deze bijzondere doelgroep.”
Millennial

Musea belangrijk, maar de millennial zit in het weekend liever op de bank

78% van de millennials geeft aan musea belangrijk te vinden en hen te zien als nationale schatkamers. Het weekend is onder deze doelgroep het favoriete moment om een museum te bezoeken en dan bij voorkeur overdag, hiermee lijken millennials conservatiever dan gedacht, slechts één op de tien millennials heeft interesse in een avondopenstelling. Het weekend wordt door slechts 15% van de millennials gebruikt om een museum te bezoeken, het culturele uitstapje legt het hiermee af tegen bank hangen 63% en series kijken 62%.
millennial

Millennial wil feesten, daten, workshops en lezingen in musea

Gevraagd naar zaken die een museumbezoek interessanter zouden kunnen maken, geeft 67% van de ondervraagden aan graag speciale programma’s als workshops en lezingen te willen volgen, 20% spreekt een voorkeur uit om te kunnen feesten en maar liefst 31% van de millennials zou het leuk vinden om te daten in een museum. Opmerkelijk, de mannelijke millennial heeft meer interesse in een romantische afspraak in een culturele setting dan zijn vrouwelijke tegenhanger, respectievelijk 33 versus 31 procent. Liefhebbers van een dergelijke, diverse programmering kunnen hun hart binnenkort ophalen tijdens de vierde editie van de Nationale Museumweek. Van 9 t/m 15 april presenteren ruim 400 musea ons culturele erfgoed – ons echte goud – op bijzondere wijze en vaak met een uitgebreide randprogrammering. Meer informatie is te vinden op Nationalemuseumweek.nl.
millenial

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam