9.2 C
De Bilt

Smart Home raakt steeds meer ingeburgerd

Amstelveen, 4 september 2017 – Uit de nieuwste meting van de GfK Smart Home Monitor blijkt dat de helft van de Nederlanders (18+, internetpopulatie) inmiddels bekend is met de term Smart Home. Consumenten zien steeds vaker de voordelen van Smart Home in, met name als het gaat om controle en gemak. 1 op de 3 Leading Edge Consumers (voorlopers binnen de categorie) verwachten zelfs binnen nu en 2 jaar hun huis volledig smart te hebben. 48% van de consumenten maakt zich zorgen rondom privacy. Bijna de helft van de consumenten is bereid om een abonnementsvorm aan te gaan en per maand te betalen. Virtuele assistenten zijn voorlopig alleen nog voor de niche; 63% heeft voorkeur voor een reguliere bediening.

In 2016 concludeerden we dat ‘slechts’ 38% van de consumenten op zijn minst bekend is met Smart Home, nu ligt dat op ruim 50%. Bijna 60% van hen geeft aan zeer geïnteresseerd te zijn. Nog altijd is het profiel van geïnteresseerden overwegend mannelijk (58% man vs 42% vrouw), in de leeftijd tussen 18-49 en hoog opgeleid.

Smart Home oplossingen worden om verschillende redenen interessant gevonden. Vooral vanwege energiebesparing, betere controle en/of mogelijke kostenbesparing en het gemak dat je de Smart Home oplossingen overal kunt bedienen. Ook op dit vlak zien we dat consumenten steeds vaker verwachten dat Smart Home ervoor zorgt dat alles in huis automatisch gebeurt en ze nergens aan hoeven te denken. Op categorieniveau zien we dat de interesse in Smart Gezondheid en Smart Beveiliging het meest stijgt.

Bijna de helft van de consumenten geeft aan dat ze zich vanwege de toenemende automatisering zorgen maken om hun privacy. Naast kosten (51%) is privacy (30%) de belangrijkste reden om Smart Home oplossingen niet aan te schaffen.

Voor consumenten is het internet de belangrijkste bron van informatie bij het aanschaffen van Smart Home oplossingen. Onafhankelijke websites als beoordelingssites (46%) en informatieve websites (45%) hebben de voorkeur boven de websites van fabrikanten en (web)winkels (beide 34%). Voor de aanschaflocatie is er niet één partij die erboven uitsteekt. De elektronicaspeciaalzaak wordt het vaakst genoemd. De fysieke winkel iets vaker (30%) dan de online winkel (26%). Maar ook de installateur (25%) en direct via de fabrikant (20%) zijn opties die veel worden overwogen. Hier lijken dus kansen te liggen voor (nieuwe) aanbieders die zich heel sterk met Smart Home willen profileren.

Bijna de helft van de consumenten is bij de aanschaf van een Smart Home oplossing bereid om maandelijks een bedrag te betalen. 34% gaat voor een vast bedrag, 27% gaat voor alleen een maandbedrag en 19% voor een vast bedrag + maandbedrag. Een abonnementsvorm biedt dus mogelijkheden, mits de voordelen en voorwaarden maar duidelijk worden gecommuniceerd.

Een op de drie consumenten lijkt het leuk om apparaten via de stem te besturen, maar als ze moeten kiezen, gaat een overgrote meerderheid (ca 63%) toch voor reguliere bediening van Smart apparaten en niet voor stem bestuurd (12%). Dit heeft waarschijnlijk met de beperkte bekendheid van deze techniek te maken: slechts circa een kwart van de consumenten weet goed wat virtuele assistenten zijn.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio