Veilig het water op deze zomer

Lekker het water op deze zomer? Houd je aan de ‘verkeersregels’. Dat houdt het voor iedereen veilig.

De zomerse temperaturen lokken steeds meer mensen het water op. Ze zwemmen, kanoën, roeien, varen, of staan op een plank, het zogeheten ‘suppen’. Drukke tijden ook voor de medewerkers van het Havenkantoor. Veel vaker dan hen lief is moeten zij de watersporters en recreanten wijzen op hun gevaarlijke gedrag. Met name zwemmers en suppers, de meest kwetsbare groepen. “Op warme dagen is het dweilen met de kraan open,” aldus scheepvaartmeester Aernoud Piepenbrink.

Bijna-ongelukken

Zware ongelukken zijn er nog niet gebeurd, vertelt hij. Maar wel heel veel bijna-ongelukken. Als meest schrijnende voorbeeld noemt hij ouders die hun kleine kinderen met een luchtbedje of opblaasbootje het Spaarne op laten gaan. “Die beseffen dus niet dat ze op water zijn waar beroepsvaart doorheen vaart, in de vaargeul. In dat opzicht kun je het vergelijken met een autosnelweg. Daar zeggen ouders toch ook niet: ga met je driewieler maar lekker op de vluchtstrook rijden?”

Niemand wil natuurlijk dat er ongelukken gebeuren

Suppers

Er zijn steeds meer bedrijven die het suppen (‘stand up paddle boarden’)  als bedrijfsuitje aanbieden. De gemeente wil hen in kaart brengen om hen vervolgens te wijzen op de gedragsregels op het water. Een kwetsbare groep, aldus Aernoud, want beginners liggen vaker in het water dan dat ze op de plank staan. Het liefst ziet hij deze groepen alleen op singels en grachten, en niet op het Spaarne.

Verkeersregels

Lang niet iedereen die het water op gaat stelt zich op de hoogte van de regels die daar gelden. Dat is uitdrukkelijk wel de bedoeling, en niet alleen voor mensen die een vaarbewijs willen halen. Aernoud noemt er een paar: verkeer op het Spaarne heeft altijd voorrang. Rood licht boven een brug betekent dat je er op die plek niet onderdoor mag varen. Dat mag alleen bij het oranje onderdoorvaartlicht. Haarlem heeft op enkele plaatsen extra borden opgehangen die nogmaals wijzen op de maximale vaarsnelheid (6 km p/u) en de daar geldende voorrang.

Ook hangen er aan kades bordjes met een grote P met een rode streep erdoor. Dat dit ‘verboden aan te leggen’ betekent weet niet iedereen. Met name bij in het centrum aan het Spaarne wordt er nogal eens een aanleglijn vastgeknoopt aan de drenkelingentrap om even een ijsje te halen of een terrasje te pakken. Dat kan een duur grapje worden, want de boete is 210 euro.

Dode hoek

De vele nieuwkomers op het water ontberen vaak ervaring en dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Zo weten velen niet dat een beladen binnenvaartschip voor grote waterverplaatsing zorgt, met een zeer sterk aanzuigende werking. Uit de buurt blijven dus. Een leeg schip ligt hoog op het water waardoor de schipper minder zicht heeft. Die heeft een dode hoek van maar liefst 70 meter.

Ella Oesterholt, Ricardo Haverschmidt en Debra Verduin suppen bij een vereniging, waar veiligheid hoog in het vaandel staat.

Goed geregeld

Wie over suppen en veiligheid kan meepraten is Debra Verduin. Zij supt mee met een clubje dat actief is op wedstrijdniveau. Zij hebben zich aangesloten bij de Haarlemse Kano Vereniging (HKV). Bij de club staat veiligheid hoog in het vaandel. Nieuwe leden suppen eerst mee met ervaren leden. Iedereen is verplicht een leash te dragen, een koord dat met de plank is verbonden, en er wordt gestimuleerd felgekleurde kleding te dragen. Ze maken kennis met vuistregels zoals: aan de goede kant van het water blijven, de juiste onderdoorgang van een brug gebruiken, afstand houden van grote schepen en zorgen dat je de schipper kunt zien, want dit betekent dat dat andersom ook zo is.

“Iedereen binnen de vereniging vindt veiligheid een belangrijk thema, is de ervaring van Debra. “Niemand wil natuurlijk dat er ongelukken gebeuren. Dat het allemaal goed geregeld is, is ook het voordeel van aangesloten zijn bij een vereniging. Bovendien is dat natuurlijk ook een stuk gezelliger dan in je eentje een rondje Haarlem suppen,” lacht ze.

‘Meer discipline in Friesland’

Ricardo Haverschmidt die een eigen supschool heeft en in Haarlem als enige in ons land sup-instructeurs opleidt voor een internationaal erkend certificaat onderstreept het belang van veiligheid ten volle. Het onderwerp neemt ook een belangrijke plek in die opleiding in. Ricardo is net terug uit Friesland en hem is opnieuw opgevallen dat watersporters zich daar in het algemeen gedisciplineerder gedragen dan in de Randstad. “Misschien omdat de watersport daar al veel langer een traditie is. Er wordt daar  beduidend minder hard gevaren. Hier daarentegen komt het helaas regelmatig voor dat een bestuurder van een motorbootje even extra gas geeft als die een groep suppers nadert. Wetend natuurlijk dat er door de hoge golven mogelijk suppers te water gaan. Wat dat betreft zou ik graag wat meer toezicht zien op de snelheidsovertreders, ook net als in Friesland trouwens. Al die golven zijn niet alleen schadelijk voor ons, maar ook voor de natuur aan de waterkanten.”

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam