11.4 C
De Bilt

Toptakenwebsite voor Heemstede vernieuwd

Heemstede – Bezoekers aan www.heemstede.nl treffen sinds vandaag een vernieuwde toptakenwebsite aan. Hiermee wil de gemeente haar online dienstverlening verbeteren. De site is opgebouwd volgens het ‘toptakenprincipe’, waarbij de bezoeker snel de juiste informatie vindt en direct iets kan aanvragen of regelen. Veelgevraagde diensten, zoals het aanvragen van een paspoort of rijbewijs, hebben een prominente plek.

Alle informatie is beschreven in korte heldere teksten. Daarnaast zijn webpagina’s die op de ‘oude’ website nauwelijks werden geraadpleegd weggelaten en is veel geïnvesteerd in een goede zoekfunctie. Uiteraard is de website ook geschikt voor mobiel gebruik (via een smartphone of tablet).

80% van de bezoekers voor slechts 20% informatie

Dit blijkt uit onderzoek. Deze producten en diensten van de gemeente waar veel naar gezocht wordt zijn de zogenoemde ‘toptaken’. Voorbeelden zijn: een paspoort aanvragen, informatie over afvalinzameling zoeken, of een melding doen over de openbare ruimte. Deze diensten hebben een prominente plek. Maar ook informatie die minder vaak wordt gezocht is goed te bereiken via de zoekfunctie of andere navigatiemogelijkheden. Voor informatie over de gemeente worden vaker social media en nieuwsberichten ingezet. 

Pagina’s die nauwelijks bezocht werden

Door de website ‘schoon’ te houden, vindt een bezoeker snel wat hij zoekt en raakt niet verdwaald in een woud van zoekresultaten. Staat informatie ook op een andere plek, zoals bij de rijksoverheid? Dan wordt doorverwezen naar de betreffende website. Dit verkleint ook het risico op fouten door verouderde informatie.

Een toptakenwebsite is geen archief

Verouderde informatie en linken naar archief pdf-bestanden zijn verdwenen van de website. Dit levert namelijk te veel en irrelevante zoekresultaten op. Het compact houden van de website voorkomt dit en draagt naast een beter overzicht en dus groter gemak voor de bezoeker.

De teksten zijn taakgericht

Naast de inrichting van de website zijn ook de teksten erop gericht om inwoners zo snel mogelijk te laten weten waar ze aan toe zijn. Dit betekent: kort, helder en actief: waar gaat het over, wat moet ik doen/meenemen en wat kost het.

Een toptakenwebsite is nooit af

Continu wordt gemeten hoe de website wordt gebruikt. Welke zoekwoorden gebruikt men en welke pagina’s worden vaak bezocht. Ook vindt regelmatig afstemming plaats met het telefoonteam en afdelingen om te monitoren waarover en hoe vaak inwoners bepaalde vragen stellen. Op basis daarvan wordt gekeken of bepaalde onderwerpen een meer of minder prominente plek op de website krijgen.

Samen met Bloemendaal

Ook www.bloemendaal.nl is recent live gegaan. Het traject om te komen tot een nieuwe toptakenwebsite is voor beide gemeentes gezamenlijk uitgevoerd.

Opmerkingen over de website kunnen naar het Online Team
Bezoekers die opmerkingen hebben over de nieuwe website kunnen deze mailen naar:

onlineteam@heemstede.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio