Dordrecht wordt “slimme stad” door nieuwe aanpak

slimme stad
12019 / Pixabay
Dordrecht –  Klimaatveranderingen, stedelijke verdichting, opgaven in het sociale domein, vergrijzing, energietransitie etc. Met deze zaken moet rekening worden gehouden voor de toekomst. Dordrecht werkt sinds 1 januari opgave gericht om deze uitdagingen aan te kunnen.

Er zijn 9 opgaven geformuleerd. Slimme stad (of smart city) is één van die opgaven. De gemeente Dordrecht is ervan overtuigd dat ze dingen veel slimmer moeten aanpakken, om de dienstverlening aan inwoners en bedrijven kwalitatief op orde te houden of te verbeteren. 

WDO

Het bedrijfsterrein Westelijke Dordtse Oevers (WDO) is met ruim 1000 ha, circa 750 bedrijven en ruim 14.000 arbeidsplaatsen het grootste bedrijventerrein in de regio en daarmee ook de grootste banenmotor van de Drechtsteden. Gemeente Dordrecht investeert de komende jaren 150 miljoen euro in de WDO. Dit geld wordt besteed om oude delen te herstructureren, het gebied uit te breiden en de infrastructuur te verbeteren. De gemeente is erg blij met de onlangs gerealiseerde BI- zone, waarmee de organisatiegraad van het bedrijfsleven op de WDO gestegen is naar een kleine 90%. Door deze intensivering wordt de samenwerking tussen gemeente en bedrijfsleven vergroot en de Dordtse economie verder verstevigd.

Nationale Smart City Living Lab

Toen vorig jaar het aanbod kwam om mee te doen met het Nationale Smart City Living Lab, heeft de gemeente het WDO-gebied ingebracht. In het WDO-gebied zijn de ondernemers al druk bezig met het toepassen van nieuwe technologieën volgens de laatste inzichten. Wat is er mooier om slimme technologie toe te passen om het gebruik en de beleving van de openbare ruimte te verbeteren zodat het vestigingsklimaat voor de ondernemers nog beter wordt?

Onderzoek

Gemeente Dordrecht gaat samen met 6 andere gemeenten onderzoeken of met generieke sensorunits, problemen in specifieke gebieden gemonitord en daadwerkelijk aangepakt kunnen worden. Het betreft kwesties als het verbeteren van de doorstroming van het verkeer, verminderen van overlast door geparkeerde vrachtauto’s en meer inzicht in klimaataspecten, met sensoren die voor luchtkwaliteit en geluid bedoeld zijn. Er zullen aanvullende meetsystemen ingezet moeten worden, om de genoemde issues daadwerkelijk op te lossen. Er komen vervolgacties, want het is erg belangrijk dat het vrachtwagenparkeren serieus genomen wordt. Niet alleen maar gehandhaafd. De gemeente blijft pro-actief onderzoeken hoe met nieuwe technologieën, parkeren en doorstroming geoptimaliseerd kunnen worden. Dat is goed voor de bedrijven en goed voor het milieu.

Resultaten

De gemeente heeft voor het eerst inzicht in wat er werkelijk gebeurt in het WDO gebied. Er is al veel geleerd over het toepassen van sensoren op deze schaal, het functioneren van de sensoren en de data die het oplevert en de analyse van de data. Doel is om ook veel te leren van de living labs uit de andere 6 gemeenten (Breda, Veldhoven, Helmond, Rijswijk, Leidschendam-Rijswijk en Zoetermeer). “Smart city is tenslotte ook een kwestie van kennisdelen en leren van elkaar.”, aldus de gemeente Dordrecht.

Praktijktest

De gemeente gaat de demo sensorunit testen (onder voorbehoud van technische mogelijkheden). Meer informatie hierover vindt u op smartcitydordrecht.nl

 

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam