Klanttevredenheidsonderzoek Wmo laat positieve resultaten zien

wmo
TeroVesalainen / Pixabay

Delfzijl – De gemeente Delfzijl onderzoekt sinds 2015 jaarlijks hoe inwoners die vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) hulp en ondersteuning krijgen, het contact met de gemeente hierover ervaren. Ook wordt gekeken hoe zij de geboden hulp ondervinden.

De meerderheid van de inwoners die mee heeft gedaan aan de enquête over 2017 is hierover positief. Zij geven aan, meer dan in 2016, goed te weten waar ze terecht kunnen als ze een beroep willen doen op Wmo-voorzieningen. Men vindt ook dat er sneller hulp geboden wordt, dat de kwaliteit van ondersteuning goed is en dat die past bij de hulpvraag.

Betere kwaliteit van leven

Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo-, Jeugden
de Participatiewet. Ondersteuning draagt bij aan betere kwaliteit van leven. De respondenten geven aan dat de hulp en ondersteuning die ze krijgen in grote mate bijdragen aan een betere kwaliteit van leven; men kan zichzelf beter redden en toch nog de dingen doen die men wil. Wethouder Meindert Joostens: “De resultaten van vorig jaar waren al goed, maar door een verbeterplan zijn die nog beter geworden. Daar zijn we als gemeente erg blij mee. Tijdens keukentafelgesprekken zoeken cliëntondersteuners van de Wmo samen met inwoners naar oplossingen en de uitslag van de enquête laat zien dat deze aanpak werkt.”

Resultaten enquête online

Het aantal aangeschreven personen met een Wmo-voorziening in 2017 is 811. Daarvan hebben 404 personen de enquête ingevuld. Dat is een respons van 49,8% (ten opzichte van 41% in 2016). De resultaten van de enquête staan vanaf 1 juli 2018 op www.waarstaatjegemeente.nl.

Sociaal Plein Delfzijl

Meer informatie over ondersteuning, voorzieningen, opgroeien, opvoeden, welbevinden, werk en inkomen is te vinden op: www.delfzijl.nl, Sociaal Plein Delfzijl.

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam