Lochem en Zutphen starten met educatie over erfgoed

lochem
Lisette Lagerweij, directeur van de Muzehof, bevraagt de wethouders Mathijs ten Broeke en Henk van Zeijts over ‘hun’ erfgoed - Foto: © Patrick van Gemert

Lochem/Zutphen – “Het is belangrijk dat kinderen leren over de plaats waar ze vandaan komen. Ik ben geboren en getogen in deze stad en wist als kind niet anders. Later kwam pas het besef wat daar allemaal achter zit”, vertelt wethouder Mathijs ten Broeke uit Zutphen. Zijn Lochemse collega Henk van Zeijts vulde hem aan: “Of je nu buiten komt of hier geboren bent, het is belangrijk dat je je als kind geworteld voelt.” Dit wil men met educatie over het erfgoed zien te bereiken.

Geschiedenis van Lochem en Zutphen

Om kinderen in Zutphen en Lochem hun geschiedenis te leren kennen, worden de komende jaren kwalitatief goede erfgoedlessen voor het basisonderwijs ontwikkeld. Zo’n vijftig vertegenwoordigers van de gemeenten, (koploper)scholen, erfgoedlocaties, culturele partners en kunstenaars vierden woensdag de start in de IJsselstroom in Zutphen.

Digitale platform

Het initiatief voor het educatieproject komt van het Erfgoedcentrum Zutphen, de lessen wordt ontwikkeld door lokale erfgoedpartijen en scholen in Lochem en Zutphen onder leiding van de Muzehof. “We willen een doorlopende leerlijn maken, van groep 1 tot en met 8. Je begint bij jezelf en de cirkel wordt steeds groter en complexer”, duidde projectleider Aafje Hunink. De lessen worden aangeboden op het digitale educatieplatform Reizenindetijd.nl. “De kinderen leren erfgoed ontdekken en ervaren. De lessen worden interactief, zodat de kinderen zelf op onderzoek uitgaan. Het zijn bezoeklessen en lessen voor verdieping in de klas.”

Inclusief in Lochem en Zutphen

De komende drie jaar worden twaalf lessen ontwikkeld. Het doel is dat meer scholen erfgoed komen bekijken. Tevens wordt aan scholing gedacht voor de begeleiders van de leerlingen. Hunink: “En we zien mogelijkheden om meer te doen, want er zijn zoveel partijen die wat willen doen. We willen zo inclusief mogelijk zijn: iedereen die een hulpvraag heeft proberen we te helpen.”

Wensen indienen

De betrokken erfgoedlocaties kunnen hun wensen en ideeën, ook met betrekking tot de infrastructuur en erfgoed en samenleving, indienen. “Na 1 maart gaan we een plan maken. Partijen die investeren in dit educatieproject, zoals Musea Zutphen, Museum Staal en de Walburgiskerk, nemen we mee.”

Gezamenlijk educatieprogramma

De ontwikkeling van het educatieprogramma wordt mogelijk gemaakt door de gemeenten Lochem en Zutphen, Erfgoed Gelderland, het landelijk Fonds Cultuurparticipatie en de provincie Gelderland.

Fotobijschrift: Lisette Lagerweij, directeur van de Muzehof, bevraagt de wethouders Mathijs ten Broeke en Henk van Zeijts over ‘hun’ erfgoed. (foto Patrick van Gemert)

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam