8.8 C
De Bilt
vrijdag, 29 maart 2024

Financieel onafhankelijk door programma ‘Op tijd’

Maastricht – Wethouder Gerats reikte zaterdag 3 maart certificaten uit aan statushouders die het programma ‘Op tijd’ succesvol hebben afgerond. Hierdoor zijn zij in staat zelfstandig hun financiën te beheren en voorkomen zij dat financiële problemen een obstakel worden tijdens hun integratie.

 ‘Op tijd’

Het programma ‘Op tijd’ is in het leven geroepen voor statushouders die extra ondersteuning nodig hebben bij het beheren van de financiën. Bij het op orde brengen en houden van hun administratie en alle daarbij komende zaken. In het programma komen verschillende thema’s aan bod: administratie, Nederlandse maatschappij, budgetteren en internetbankieren.

 Duurzame oplossingen 

Het programma is een initiatief van en wordt uitgevoerd door Ambulante Hulpverlening Maatschappelijk Werk Maastricht (AHMW Maastricht), met financiële steun vanuit de Regeling Sociaal Investeren. Met deze regeling investeert de gemeente in innovatieve, duurzame oplossingen voor sociale problemen waarmee sommige Maastrichtenaren bijna dagelijks te maken hebben.

Zelfstandigheid

Na deelname aan het programma zijn de deelnemers in staat om zelfstandig hun financiën te beheren. Ze houden hun administratie netjes bij en weten welke brieven belangrijk zijn en waar er om reactie wordt gevraagd. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van internetbankieren en houden ze hun financiën via de mobiel bankieren app bij. Hierdoor worden de mensen financieel onafhankelijk en hoeven ze niet bij hun sociaal netwerk of een instantie aan te kloppen voor hulp.

 Financiën beheren vaak lastig

Wethouder Gerats: “Financiën beheren is niet gemakkelijk, zeker voor nieuwkomers in onze stad. Daarom ben ik blij dat we hen met dit programma helpen om financieel steviger in hun schoenen staan en armoede te voorkomen. Ik geloof dat dit uiteindelijk bijdraagt aan hun integratie in Maastricht.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio