Douwe Egberts staakt reclamecampagne met van brug af springende jongeren

Een poster van DE @Twitter

Utrecht – Douwe Egberts na amper twee weken een campagne, die jongeren aan het koffiemerk moest binden,  alweer stopgezet. Op reclameposters van het koffiemerk zijn jongeren te zien die van de Amsterdamse Borneobrug in het water springen. Rijkswaterstaat vond dat geen goed voorbeeld. ‘Springen van bruggen is levensgevaarlijk’, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. ‘Er zijn doden bij gevallen.’

Het leek zo’n goed idee, om ijskoffie voor jongeren te bedenken. Het blijkt toch uit onderzoek dat jongeren vooral zoete koffievarianten als frappuccino’s, caramel latte’s drinken.Zwarte koffie is bitter en daar houden jongeren niet zo van. Daarom is ook die slogan ‘not your parents coffee’ bedacht.

Douwe Egberts vond de brugspringers ‘vooral een mooi beeld van jongeren die in de zomer samen plezier hebben’, aldus een woordvoerder tegen Nu.nl. ‘We hadden er oprecht niet bij stilgestaan dat de poster zou kunnen aansporen tot gevaarlijk gedrag.’

Rijkswaterstaat stelt dat het gevaarlijk is als mensen een brug in het water springen. Ze kunnen niet alleen verkeerd op het water terechtkomen, maar er is ook het gevaar van scherpe objecten onder het wateroppervlak of een boot van schippers die niets in de gaten hebben. Hierdoor lopen ze risico op zware verwondingen als een klaplong, botbreuken of erger.

Betuttelend

Volgende week verwijdert Douwe Egberts de posters.
Volgens marketingexpert Cor Hospes is dat maar beter ook. ‘Aan de ene kant vind ik die reactie van Rijkswaterstaat nogal betuttelend, en laat Douwe Egberts wel heel snel het kopje hangen.’ Aan de andere kant was deze campagne toch geen succes geworden. Kijk eens goed naar de mensen op die posters. Normaal zie je kinderen van 12 of 13 dit doen, nu zijn het ineens volwassenen. Dat is toch ongeloofwaardig?’ Zegt Hospes

Door de posters in abri’s te hangen maakt het er niet veel beter op, zegt de marketingspecialist. ‘Heb jij ooit een jongere een foto zien maken van een abri? Ik niet. De generatie Z, zeg maar de generatie na de millennials, haalt haar neus op voor oubollige reclame. Ze willen dat merken iets voor hen betekenen.’

Hospes vindt dat Douwe Egberts dat tien jaar geleden een stuk beter begreep, toen had het bedrijf een ‘koffiewekker’ op festivals. ‘Toen konden mensen een kaartje aan hun tent hangen en dan kwam iemand van het bedrijf hun koffie brengen. Dat was geweldig, dit slaat de plank mis.’

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam