3.6 C
De Bilt

modern knooppunt voor bus en tram

Nieuwegein – Reizigers in het openbaar vervoer kunnen over enkele jaren gebruik maken van een nieuw, geïntegreerd knooppunt voor openbaar vervoer in het centrum van Nieuwegein. Met haltes die geschikt zijn voor langere trams en bussen, een snelle overstap bieden en goed toegankelijk zijn vanwege de
lage instap. Fietsers en voetgangers krijgen bovendien een directe verbinding langs de trambaan van en naar het centrum.

Ambitie

Dat is de gezamenlijke ambitie van de provincie Utrecht en gemeente Nieuwegein.
Om dit mogelijk te maken, hebben het college van Gedeputeerde Staten van de
provincie en het college van B&W van Nieuwegein een investeringsplan laten
opstellen. Dat geeft City Nieuwegein een belangrijke rol als hoogwaardig knooppunt
voor het openbaar vervoer.

Stadscentrum

Nieuwegein-Stadscentrum is nu al met zo’n 2.000 instappers per dag, na Utrecht
C.S., de drukste tramhalte op de lijn. Bovendien nemen op een gemiddelde werkdag
ruim 1.400 reizigers daar de bus. Dat worden er in de toekomst nog meer, omdat de
gemeente Nieuwegein ongeveer 1.600 nieuwe woningen in het centrum wil bouwen
en daar extra voorzieningen zoals een onderwijsinstelling wil vestigen. De provincie
wil dit knooppunt ook versterken om een extra impuls te geven aan het regionaal
openbaar vervoer rondom de stad Utrecht.

Bus en tram dichtbij elkaar

In de nieuwe opzet schuiven zowel het spoor als de perrons iets op in zuidwestelijke
richting. De tramhalte komt zo in het hart van City Nieuwegein, dichtbij de winkels
en de nieuwe woningen, met een directe toegang voor fietsers en voetgangers. De
perrons sluiten aan op nieuwe lagevloertrams die de provincie Utrecht vanaf eind
2020 laat rijden tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Deze bieden met een
lengte van 75 meter meer capaciteit voor het openbaar vervoer. Door de tramhalte
niet in een boog maar langs een recht spoor aan te leggen, profiteren reizigers
bovendien van een toegankelijke lage instap.

Gemeente en Provincie

Het nieuwe busstation wordt gebouwd aan de overzijde van de tramlijn, ter hoogte
van de huidige parkeerplaats. Het is geschikt voor lange bussen. Ook kunnen bussen
daar elektrisch laden. Verder krijgt het busstation voorzieningen voor kaartverkoop
en service aan de reizigers en voldoende fietsenstallingen. Tussen tramhalte en
busstation komt een snelle looproute.
De kosten voor het nieuwe OV-knooppunt bedragen 15 miljoen euro. Gemeente
Nieuwegein en provincie Utrecht delen deze kosten, elk 7,5 miljoen
euro. Voor alleen het vernieuwen van de trambaan bij de halte Nieuwegein-Centrum
had de provincie eerder al 4,3 miljoen euro gereserveerd.

Planning

Provincie en gemeente zetten erop in om het nieuwe tramstation in de zomer van
2020 te realiseren, wanneer in opdracht van de provincie de trambaan tussen de
haltes Nieuwegein-Centrum en Nieuwegein-Zuid wordt vernieuwd. Mocht dit niet
haalbaar blijken, dan wordt een tijdelijke tramhalte gebouwd ten westen van de
oversteek bij de Schouwstede. Het nieuwe busstation moet uiterlijk 2023 gereed zijn
voor gebruik.

Besluitvorming

Op 18 oktober a.s. bespreekt de commissie ROM van de gemeente Nieuwegein dit
gezamenlijke voorstel. Op 8 oktober a.s. komt dit onderwerp aan de orde in de
provinciale commissie Milieu, Mobiliteit en Economie. Definitieve besluitvorming vindt
plaats op 1 november in de gemeenteraad van Nieuwegein en op 5 november in
Provinciale Staten. Bij positieve besluiten krijgt City Nieuwegein een modern
knooppunt voor bus en tram.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio