Station Stadshagen gaat open

Zwolle – Goed nieuws voor de reiziger: station Zwolle Stadshagen gaat toch open. Komend jaar gaan we stap voor stap het station in de dienstregeling opnemen. ProRail werkt met vervoerder Keolis en opdrachtgevers provincie Overijssel en gemeenten Zwolle en Kampen naar deze opening toe.

Zwolle Stadshagen

De betrokken partijen hebben afgesproken dat met onder andere aanpassingen op en rond het spoor van de Kamperlijn en het sneller keren van de trein op station Zwolle een dienstregeling met een stop op station Zwolle Stadshagen mogelijk is. 

Haalbaarheid, kosten en tijdsduur

Na de constatering, in december 2017, dat de bodem onder de Kamperlijn te slap is voor een snelheid van 140 km/uur was een stop op station Zwolle Stadshagen niet mogelijk. In de eerste helft van 2018 zijn er door ProRail 42 verschillende oplossingsrichtingen onderzocht. In het afgelopen jaar zijn de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de maatregelen voor het verbeteren van de stabiliteit van de bodem en het gebruik van het station besproken door de betrokken partijen. Zij constateerden eerder al dat het niet haalbaar is om maatregelen uit te voeren voor het verstevigen van de bodem om toch 140 km/uur te kunnen rijden. Hiervoor variëren de kosten tussen de 35 en 100 miljoen euro.

Aansluitingen behouden

Daarom is besloten de rijtijd, die nodig is voor een betrouwbare dienstregeling met een stop op station Zwolle Stadshagen met een snelheid van 100 km/uur, te halen uit onder meer kleine infrastructurele maatregelen, het korter halteren op station Zwolle Stadshagen en het aanpassen van de huidige dienstregeling tussen Zwolle en Kampen. De treinen vertrekken dan eerder van station Zwolle en komen later aan. Doordat de dienstregeling gereden wordt met 100 km/uur in plaats van de oorspronkelijk beoogde 140 km/uur is de ruimte voor het opvangen van eventuele vertragingen minder. Verreweg de meeste reizigers zullen bij normale dienstregeling geen achteruitgang ervaren. Eerder is al aangegeven dat met een stop op station Zwolle Stadshagen de overstap op station Zwolle in de richting van Lelystad en Den Haag op 4 minuten komt en daarbij niet binnen norm ligt.

Aanvullende infrastructurele maatregelen 

Om een deel van de verloren tijd, als gevolg van het niet realiseren van de snelheidsverhoging, weer goed te maken, neemt ProRail een aantal aanvullende maatregelen. Hierbij gaat het om het optimaliseren van seinen, borden en beveiliging naar de nu structurele snelheid van 100 km/uur tussen Stadshagen en Kampen. Ook wordt de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken.

Ook het verlengen van het perron van station Zwolle Stadshagen is van de maatregelen. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen. Daarnaast is het mogelijk om de snelheid tussen de overweg Veerallee en station Zwolle Stadshagen te verhogen. Deze maatregel wordt alleen uitgevoerd als daarmee de verwachte rijtijdwinst ook daadwerkelijk behaald kan worden en gaat bijdragen aan een betrouwbare dienstregeling. ProRail gaat daarnaast maatregelen uitvoeren om de bovenleidingmasten nabij IJsselmuiden beter te funderen.

Uitvoering Keolis

Alle betrokken partijen beseffen zich dat er nu een ander treinproduct gaat rijden dan waar Keolis Nederland opdracht voor heeft gekregen in de vervoerconcessie. Dit heeft gevolgen voor de wijze van uitvoering. De vervoerder Keolis bereidt zich hier op voor in haar bedrijfsvoering. Keolis zet zich er voor in om een dienstregeling te ontwerpen die veilig en betrouwbaar is uit te voeren. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) houdt toezicht en beoordeelt of aan alle voorwaarden is voldaan om de dienstregeling veilig en betrouwbaar uit te voeren. In afstemming met alle betrokken partijen worden er in de loop van 2019 proefritten gereden. Uiterlijk december 2019 wordt het nieuwe station volledig in de dienstregeling opgenomen.

Laatste Nieuws

Zeisterbos heeft monumentale bank dankzij crowdfunding

Zeist - Volgens Flora de Vrijer van het Zeister Historisch Genootschap is de cirkel rond: de Van de Pollbank in het...

Capelle Campus: pret en leren in Schollevaar

Capelle aan den IJssel - Kinderen uit Schollevaar kunnen deze zomer pret maken, vriendschappen sluiten én leuke nieuwe dingen leren op...

Quarantaine Musicale bij Kunstdagen Wittem 2020

De standaard editie van de Kunstdagen Wittem die van 5 september t/m 26 September 2020 zou plaatsvinden heeft een plaatsvervanger gekregen....

Stevige kritiek bij beëdiging nieuwe wethouders Krimpen

Krimpen aan den IJssel - In de raadsvergadering van 2 juli zijn drie wethouders gekozen en beëdigd. De nieuwe wethouders zijn...

Politie keek live mee met chatberichten criminelen

Nederland - Meer dan 20 miljoen chatberichten van criminelen zijn sinds 1 april live meegelezen door de Nederlandse politie. ‘Het is...

Chatbot en virtueel agent Wout even met vakantie

Nederland - Chatbot Wout is opnieuw offline. De virtuele agent was sinds 3 april weer in dienst gekomen om de vele...

Start tweede fase project De Kop in najaar 2020

Enschede - In het najaar, naar verwachting in oktober 2020, starten de werkzaamheden aan de tweede fase van project De Kop....

Watersproeiers op het Kerkplein uitgeprobeerd

Hoorn - Kinderen van de Montessorischool hebben samen met wethouder Samir Bashara de watersproeiers op het Kerkplein uitgeprobeerd. De test is...

Samenwerking ontwikkeling Meeuwensingel Capelle gestart

Capelle aan den IJssel – Gisteren heeft de gemeente Capelle aan den IJssel samen met BLICK, RVKO, PCPO, Havensteder, Stebru en Stevast...

Gemeente draagt groen en onderhoud van Tappersheul over aan ViTap

Tappersheul - Vier jaar is er gewerkt aan de voorbereiding. Nu is het zover. Op 2 juli, om 13.00 uur draagt de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regio Online Nederland gebruikt cookies voor het optimaal functioneren van haar website, het bijhouden van statistieken via analytische cookies en genereren van inkomsten via marketing cookies. Door gebruik te maken van deze cookies kunnen wij naast een goede beleving voor onze lezers, de diensten van de website gratis en openbaar houden, zonder abonnementen of andere kosten. Accepteer deze cookies om verder te kunnen lezen. Dit hoeft maar eenmalig, tenzij u de browser en cookie geschiedenis van uw browser leegt. Dan zal opnieuw om toestemming gevraagd worden. De cookie waarmee u deze voorwaarden accepteert is over het algemeen 1 jaar geldig. Daarna wordt opnieuw om toestemming gevraagd.
Voor meer vragen kan er contact opgenomen met de redactie via 0180 68 44 24
Regio Online Nederland gebruikt cookies voor het optimaal functioneren van haar website, het bijhouden van statistieken via analytische cookies en genereren van inkomsten via marketing cookies. Door gebruik te maken van deze cookies kunnen wij naast een goede beleving voor onze lezers, de diensten van de website gratis en openbaar houden, zonder abonnementen of andere kosten. Accepteer deze cookies om verder te kunnen lezen. Dit hoeft maar eenmalig, tenzij u de browser en cookie geschiedenis van uw browser leegt. Dan zal opnieuw om toestemming gevraagd worden. De cookie waarmee u deze voorwaarden accepteert is over het algemeen 1 jaar geldig.