Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg

Binnenland – Het veiligheidsniveau van de Stint is volgens onderzoeksinstituut TNO ontoereikend voor personenvervoer. Uit een onderzoek dat TNO deed in opdracht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), komen risico’s naar voren voor de veiligheid van de bestuurder en passagiers van de Stint. Minister Cora van Nieuwenhuizen ziet op basis van de resultaten van dit onderzoek geen andere mogelijkheid dan de Stint in de huidige vorm niet te laten terugkeren op de weg. Dit schrijft de minister vandaag aan de Tweede Kamer. Gisteren leverde TNO het onderzoek op naar de veiligheid van de Stint.

Minister van Nieuwenhuizen begrijpt dat dit besluit vervelende gevolgen heeft voor de gebruikers van de Stint, zoals de kinderopvangsector. Maar de veiligheid staat voorop. Voor een eventuele terugkeer van een Stint op de weg, wil de minister zo snel mogelijk duidelijkheid bieden over de toelatingseisen voor dit soort voertuigen.

Omdat hiervoor een zorgvuldig en helder kader moet worden gemaakt dat toepasbaar is voor verschillende soorten innovatieve voertuigen, met ieder hun eigen kenmerken, kost dit enige tijd. Maar deze nieuwe eisen komen zo snel mogelijk, de verwachting is uiterlijk in februari 2019.

TNO concludeert in haar rapport onder meer dat er problemen zijn met de rem en de lengte van de remweg van de Stint en dat er een onbeheersbare versnelling optreedt als de nuldraad van de gashendel losraakt. Het vorige week verschenen voorlopige advies van RDW en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), geeft daarnaast concrete handvatten voor aanvullende aanpassingen die ook nog zouden moeten plaatsvinden. Het gaat dan om technische eisen en voorwaarden voor toezicht en veilig gebruik.

Fabrikanten die met een nieuwe bijzondere bromfiets op de markt willen komen en zich bij het ministerie melden voor toelating, worden meegenomen in de ontwikkelingen rond de nieuwe eisen. Zo kunnen zij deze eisen meteen meenemen in hun ontwerp. Dat geldt ook voor een eventuele nieuwe Stint.

De minister organiseert op korte termijn een gezamenlijk overleg met de kinderopvangbranche en de SWOV. Daarin zal zij hen uitnodigen om een plan van aanpak te maken voor veilig gebruik van bijzondere bromfietsen, zoals de Stint. Denk bijvoorbeeld aan veilige routes tussen scholen en kinderopvanglocaties. Ook de mogelijkheid van het verplicht organiseren van een rijopleiding wordt daarin meegenomen.

Op 20 september vond er een ongeluk plaats met een Stint op een spoorwegovergang in Oss. De ILT, politie, OVV en Prorail onderzoeken de toedracht van het ongeval in Oss. Deze onderzoeken zijn nog niet afgerond. Op 1 oktober besloot minister Van Nieuwenhuizen de Stint voorlopig te schorsen. Dat betekent dat de Stint niet is toegestaan op de openbare weg. Aanleiding voor dat besluit waren de eerste voorlopige resultaten van een verkennend onderzoek van de ILT naar de veiligheid van de Stint.

Nu het definitieve TNO rapport er is, start de minister de intrekkingsprocedure voor de toelating van de Stint op de openbare weg. Volgens TNO zijn er een fors aantal aanpassingen nodig aan de Stint. Om zeker te zijn dat een eventuele nieuwe Stint veilig is, zal die dan ook opnieuw gekeurd moeten worden voordat deze op de weg wordt toegestaan.

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Laatste Nieuws

Zeisterbos heeft monumentale bank dankzij crowdfunding

Zeist - Volgens Flora de Vrijer van het Zeister Historisch Genootschap is de cirkel rond: de Van de Pollbank in het...

Capelle Campus: pret en leren in Schollevaar

Capelle aan den IJssel - Kinderen uit Schollevaar kunnen deze zomer pret maken, vriendschappen sluiten én leuke nieuwe dingen leren op...

Quarantaine Musicale bij Kunstdagen Wittem 2020

De standaard editie van de Kunstdagen Wittem die van 5 september t/m 26 September 2020 zou plaatsvinden heeft een plaatsvervanger gekregen....

Stevige kritiek bij beëdiging nieuwe wethouders Krimpen

Krimpen aan den IJssel - In de raadsvergadering van 2 juli zijn drie wethouders gekozen en beëdigd. De nieuwe wethouders zijn...

Politie keek live mee met chatberichten criminelen

Nederland - Meer dan 20 miljoen chatberichten van criminelen zijn sinds 1 april live meegelezen door de Nederlandse politie. ‘Het is...

Chatbot en virtueel agent Wout even met vakantie

Nederland - Chatbot Wout is opnieuw offline. De virtuele agent was sinds 3 april weer in dienst gekomen om de vele...

Start tweede fase project De Kop in najaar 2020

Enschede - In het najaar, naar verwachting in oktober 2020, starten de werkzaamheden aan de tweede fase van project De Kop....

Watersproeiers op het Kerkplein uitgeprobeerd

Hoorn - Kinderen van de Montessorischool hebben samen met wethouder Samir Bashara de watersproeiers op het Kerkplein uitgeprobeerd. De test is...

Samenwerking ontwikkeling Meeuwensingel Capelle gestart

Capelle aan den IJssel – Gisteren heeft de gemeente Capelle aan den IJssel samen met BLICK, RVKO, PCPO, Havensteder, Stebru en Stevast...

Gemeente draagt groen en onderhoud van Tappersheul over aan ViTap

Tappersheul - Vier jaar is er gewerkt aan de voorbereiding. Nu is het zover. Op 2 juli, om 13.00 uur draagt de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regio Online Nederland gebruikt cookies voor het optimaal functioneren van haar website, het bijhouden van statistieken via analytische cookies en genereren van inkomsten via marketing cookies. Door gebruik te maken van deze cookies kunnen wij naast een goede beleving voor onze lezers, de diensten van de website gratis en openbaar houden, zonder abonnementen of andere kosten. Accepteer deze cookies om verder te kunnen lezen. Dit hoeft maar eenmalig, tenzij u de browser en cookie geschiedenis van uw browser leegt. Dan zal opnieuw om toestemming gevraagd worden. De cookie waarmee u deze voorwaarden accepteert is over het algemeen 1 jaar geldig. Daarna wordt opnieuw om toestemming gevraagd.
Voor meer vragen kan er contact opgenomen met de redactie via 0180 68 44 24
Regio Online Nederland gebruikt cookies voor het optimaal functioneren van haar website, het bijhouden van statistieken via analytische cookies en genereren van inkomsten via marketing cookies. Door gebruik te maken van deze cookies kunnen wij naast een goede beleving voor onze lezers, de diensten van de website gratis en openbaar houden, zonder abonnementen of andere kosten. Accepteer deze cookies om verder te kunnen lezen. Dit hoeft maar eenmalig, tenzij u de browser en cookie geschiedenis van uw browser leegt. Dan zal opnieuw om toestemming gevraagd worden. De cookie waarmee u deze voorwaarden accepteert is over het algemeen 1 jaar geldig.