Home Regio Amsterdam Amsterdam wil 40.000 tot 70.000 woningen bouwen

Amsterdam wil 40.000 tot 70.000 woningen bouwen

Amsterdam – Amsterdam wil in het gebied Haven-Stad 40.000 tot 70.000 woningen bouwen. Haven-Stad wordt daarmee een omvangrijke woon-werklocatie waar duurzaamheid en goede bereikbaarheid met openbaar vervoer en fiets voorop staan. Het college van B en W heeft op 20 juni jl. de Ontwikkelstrategie en Milieueffectrapportage die zijn gericht op deze ambities vrijgegeven voor inspraak.

40.000-70.000 woningen
Eric van der Burg, wethouder Ruimtelijke Ordening: “Amsterdam groeit. De afgelopen jaren komen er jaarlijks 11.000 nieuwe Amsterdammers bij. Aan de westkant van de stad hebben we nu de mogelijkheid om een prachtige wijk neer te zetten voor Amsterdammers en anderen die hier graag willen wonen.”

Vooral veel huurwoningen
Van de 40.000 tot 70.000 woningen wordt een groot aandeel sociale woningbouw en middensegment huurwoningen. Het gebied is 650 hectare groot, exclusief het water, en ligt met het gezicht naar het IJ. Vanuit veel plekken in het gebied ligt het Centrum binnen 10 minuten fietsen.

De deelgebieden Sloterdijk Centrum, Sloterdijk I, de Alfadriehoek, de Minervahaven, Coen- en Vlothaven en een stuk van de Noorderlijke IJ-oever worden gefaseerd en in onderlinge samenhang ontwikkeld. Te beginnen met Sloterdijk Centrum waar de eerste woningen al zijn gebouwd en eindigend rond 2040/2050 in Noord. Over bebouwing van de Coen- en Vlothaven wordt in 2025 een definitief besluit genomen.

Wonen en werken in Haven-Stad
In Haven-Stad worden wonen en werk gemengdmet 45.000 tot 58.000 arbeidsplaatsen, vooral in de productieve en creatieve sector. De nieuwe gebouwen zullen verschillen in hoogte. De meeste gebouwen worden 30 meter hoog, zoals dat op veel plekken in Amsterdam voorkomt. Per wijk mogen er meerdere hoogteaccenten tot 60 meter gebouwd worden. Hogere gebouwen worden beperkt toegestaan.

Voorrang aan OV, fiets en voetgangers
Om Haven-Stad met deze dichtheden goed bereikbaar te houden staan openbaar vervoer, fiets en voetgangers voorop . Met de verhoudingen openbaar vervoer 30%, fiets 30%, voetgangers 25% en auto 15% is dit mogelijk. Bewegen en duurzaamheid spelen een grote rol. De komende jaren wordt verder

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Laatste nieuws

Weidevogels vinden thuisbasis in nieuwe natuur Krimpenerwaard

Krimpenerwaard - Veel weidevogels, zoals kieviten, grutto’s, slobeenden, zomertalingen en lepelaars hebben een nieuwe en aantrekkelijke thuisbasis gevonden in de Krimpenerwaard. In...

Eikenprocessierups: begin april start preventief spuiten

Gemert-Bakel - De overlast van de eikenprocessierups in 2019 was groot. Als we uitgaan van de signalen en berichtgeving, gaat deze...

Bizar: Krimpense predikant voorziet dood alle Nederlanders

Krimpen aan den IJssel - Onlangs besteedde onze redactie aandacht aan een brief van een gereformeerde predikant uit Werkendam, die kinderen...

Predicaat Hofleverancier kroon op Hotel Het Landhuis

Oldenzaal - Voor de eerste keer in de geschiedenis is een predicaat Hofleverancier toegekend aan een Oldenzaals bedrijf. Familiehotel Het Landhuis...

Jaar van het Dak campagne van start

Leiden - Gisteren is de campagne 'Jaar van het Dak' officieel van start gegaan. Organisatoren gemeente Leiden, PLNT en RAP Leiden...