Amsterdam wil 40.000 tot 70.000 woningen bouwen

Foto: Haven-sStad Amsterdam - © Gemeente Amsterdam

Amsterdam – Amsterdam wil in het gebied Haven-Stad 40.000 tot 70.000 woningen bouwen. Haven-Stad wordt daarmee een omvangrijke woon-werklocatie waar duurzaamheid en goede bereikbaarheid met openbaar vervoer en fiets voorop staan. Het college van B en W heeft op 20 juni jl. de Ontwikkelstrategie en Milieueffectrapportage die zijn gericht op deze ambities vrijgegeven voor inspraak.

40.000-70.000 woningen
Eric van der Burg, wethouder Ruimtelijke Ordening: “Amsterdam groeit. De afgelopen jaren komen er jaarlijks 11.000 nieuwe Amsterdammers bij. Aan de westkant van de stad hebben we nu de mogelijkheid om een prachtige wijk neer te zetten voor Amsterdammers en anderen die hier graag willen wonen.”

Vooral veel huurwoningen
Van de 40.000 tot 70.000 woningen wordt een groot aandeel sociale woningbouw en middensegment huurwoningen. Het gebied is 650 hectare groot, exclusief het water, en ligt met het gezicht naar het IJ. Vanuit veel plekken in het gebied ligt het Centrum binnen 10 minuten fietsen.

De deelgebieden Sloterdijk Centrum, Sloterdijk I, de Alfadriehoek, de Minervahaven, Coen- en Vlothaven en een stuk van de Noorderlijke IJ-oever worden gefaseerd en in onderlinge samenhang ontwikkeld. Te beginnen met Sloterdijk Centrum waar de eerste woningen al zijn gebouwd en eindigend rond 2040/2050 in Noord. Over bebouwing van de Coen- en Vlothaven wordt in 2025 een definitief besluit genomen.

Wonen en werken in Haven-Stad
In Haven-Stad worden wonen en werk gemengdmet 45.000 tot 58.000 arbeidsplaatsen, vooral in de productieve en creatieve sector. De nieuwe gebouwen zullen verschillen in hoogte. De meeste gebouwen worden 30 meter hoog, zoals dat op veel plekken in Amsterdam voorkomt. Per wijk mogen er meerdere hoogteaccenten tot 60 meter gebouwd worden. Hogere gebouwen worden beperkt toegestaan.

Voorrang aan OV, fiets en voetgangers
Om Haven-Stad met deze dichtheden goed bereikbaar te houden staan openbaar vervoer, fiets en voetgangers voorop . Met de verhoudingen openbaar vervoer 30%, fiets 30%, voetgangers 25% en auto 15% is dit mogelijk. Bewegen en duurzaamheid spelen een grote rol. De komende jaren wordt verder

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam