The Amsterdam coffee festival Amsterdam grootte succes

amsterdam
fotograaf Joey Rietveld

Amsterdam – 11.343 koffieliefhebbers kwamen naar de Westergasfabriek in Amsterdam voor The Amsterdam Coffee Festival. Het aantal bezoekers op de vakdag steeg met 16% en zorgde voor een succesvolle lancering van het NL Coffee Summit. Bezoekers proefden in een ontspannen sfeer onbeperkt van meer dan 200 koffiesoorten en nipten aan in totaal 1.200 koffiecocktails. Tijdens het festival werd Lex Wenneker de nieuwe Dutch Barista Champion na een spannende finale op hoog niveau.

NL Coffee Summit

Vrijdag 9 maart trapte het festival af met het NL Coffee Summit voor vakmensen uit de koffiemarkt. Van algemene marktinformatie van Jeffrey Young (Allegra Strategies) tot praktijkervaring van Peter van Eijl (Doppio Espresso) en trends van Jeroen Veldkamp (Coffee Lab).
Het summit werd afgesloten met het Roasters Panel met Boot Koffie, Back to Black, Nordkapp Coffee, Bocca Coffee, Manhattan Coffee en Moyee Coffee onder leiding van Moniek Smit (Smit Prins Amsterdam Agency). De panelleden spraken over investeringen, de marketing van specialty coffee, transparantie en kwaliteit met als rode draad samenwerking onderling.

200 soorten koffie, 1.200 koffiecocktails

De meer dan honderd barista’s maakten van iedere kop koffie iets bijzonders met een boeiend verhaal, een verrassende smaak of een creatie van latte art met specialty milk of plantaardige drinks. Niet alleen barista’s maakten drankjes voor bezoekers, de bartenders van het Tia Maria + Coffee Project serveerden non-stop koffiecocktails en lieten zien hoe koffie als smaakvol ingrediënt in cocktails wordt gebruikt.

6 koffiekampioenen


Lex Wenneker (Friedhats Coffee en Espresso Service West) won overtuigend de finale van het Dutch Barista Championship, zijn derde kampioenstitel. Met zijn ervaring gaat hij voor de winst bij het World Barista Championship in Amsterdam in juni 2018.
Wenneker: “Het voelt goed om voor de derde keer de Dutch Champion te zijn! We hebben er weer hard voor gewerkt dit jaar en mogen onszelf gelukkig prijzen dat we weer met geweldige koffiemerken mochten werken. Ik denk dat de finale dit jaar de sterkste competitie is geweest tot nu toe, dus ik moet zeggen dat het een opluchting was toen ik mijn naam hoorde op het podium.”

Het Latte Art kampioenschap werd gewonnen door Anouk Rodenburg (freelancer), in de finale versloeg zij drievoudig kampioen Nick Vink die tweede werd. De beste filterkoffie wordt gemaakt door Dutch Brewerscup Champion Olaf Boom (First Things First, Nijmegen). Niels te Vaanhold (Mocca d’Or) mag zich de beste koffieproever van Nederland noemen.

De Coffee Mixologists competitie bracht veel creativiteit en spektakel naar het festival. Internationale barista’s en bartenders streden in duo’s om de titel gedurende drie dagen. Vito Sportelli (Barproject Academy en APERINFRESCO) en Andrea Peconio (Barproject Academy en Kabuki) wonnen de finale.
Sportelli: “Wij zijn er enorm trots op dat wij de winnaars zijn van de Coffee Mixologists; Ik ben inmiddels al 25 jaar bartender, en als een team, hebben we onze kennis en liefde voor het vak in de wedstrijd gestopt. Al sinds ik jong was en Tom Cruise in Cocktail zag, wist ik dat ik een bartender wilde worden. Ik mag mijzelf gelukkig prijzen dat ik de baan van mijn dromen heb.”

Machines en zetmethodes


De nieuwste koffiemachines en zetmethodes waren niet alleen te zien, bezoekers werden uitgenodigd ook zelf aan de slag te gaan. Espressomachinemerk La Marzocco presenteerde het nieuwe model Leva op de barista Playground. San Remo, Faema en Victoria Ardunio lieten hun high end espressoapparatuur en koffiemolens zien, uitgerust met innoverende technische details. Hario, Solis en Bodum lieten zien hoe de koffie thuis op een zeer hoog niveau gezet kan worden.

Koffie blijft hot


Het kennisniveau van consumenten stijgt snel waardoor horecazaken en koffieverkopers moeten voldoen aan een grotere vraag naar kwaliteit, variatie en koffieverhalen. The Amsterdam Coffee Festival geeft toegang tot de inspirerende wereld van koffie. De 6e editie is 8 tot 10 maart 2019.

Jeffrey Young, CEO & Founder, ACF/Allegra Group“Nederland heeft één van de meest betrokken en creatieve koffieculturen van de wereld en Amsterdam is een geweldige stad voor het festival. Het is geweldig om zo veel deelnemers en bezoekers terug te zien en daarbij veel nieuwe mensen te ontmoeten. 

De lancering van NL Coffee Summit brengt inzichten, trends en debat voor branchegenoten naar het festival. We voelen dat de Nederlandse koffiecultuur bruist en innoveert, wat veel belooft voor The Amsterdam Coffee Festival 2019!”

www.amsterdamcoffeefestival.com

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam