Onderzoek: Fietsers steken vaker hun hand uit!

fietsers
Foto © Joke Rietveld - Regio Online

Breda – Veel mensen zullen het herkennen; een fietsers die nog even snel de straat oversteken waar je dat eigenlijk niet aan zag komen. Naast dat het gevaarlijk is, is het ook een van de grootste irritatiepunten van verkeersdeelnemers. En dat is allemaal te voorkomen door tijdig richting aan te geven door een hand uit te steken. In april 2019 zijn we samen met de provincie NoordBrabant en een gedrags- en onderzoeksbureau een project gestart om dat richting aangeven bij fietsers te stimuleren. We deden dat door stimulatoren aan te brengen die het brein zouden triggeren om toch even de hand uit te steken. Het resultaat: fietsers gaven significant vaker richting aan tijdens het afslaan: het handen uitsteken steeg van 6% naar 31%!

Boaz Adank: “Al jaren blijkt dat de fietser de meest kwetsbare verkeersdeelnemer is in Breda. Om dat tij te keren moeten we innovatief zijn. Samen met de provincie investeren we bijvoorbeeld in meer (vrij liggende) fietspaden, fietsstraten en pakken we kruispunten aan. Maar ook het gedrag van de weggebruiker is hierin erg belangrijk. Met dit soort experimenten onderzoeken we waar we op dat vlak winst kunnen halen.”

Afslaande fietsers

De proef is uitgevoerd op de Generaal Maczekstraat ter hoogte van de kruising met de Paul Windhausenweg. Het verkeer is op dit punt door het bureau geobserveerd en het bleek dat vooral de afslaande fietser voor gevaarlijke situaties en irritatie zorgde. Met name fietsers die vanaf de Generaal Maczekstraat de Paul Windhausenweg inslaan (komend vanuit het centrum) zonder richting aan te geven zorgden voor onveilige situaties. Dijksterhuis & van Baaren ontwikkelde een wetenschappelijk onderbouwde gedragsinterventie om fietsers te stimuleren om richting aan te geven door middel van borden en wegmarkeringen. Meer dan 650 fietsers zijn geobserveerd. Na invoering van de interventie steeg het aantal fietsers wat richting aangaf van 6% naar 31%. Een toename van maar liefst 25% en dat is voor dit soort interventies een enorm groot effect.

Vanaf vrijdag 11 oktober, tijdens de week van de Veiligheid, start het vervolgonderzoek om de langetermijneffecten van de interventie te meten en te onderzoeken op welke locaties in Breda en Brabant de interventie nog meer kan worden toegepast. De symbolen op de weg worden opnieuw aangebracht zodat ze weer beter zichtbaar zijn.

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam