Winkeliers moeten volop inzetten op digitalisering

Breda – In de ‘Beste Binnenstad van het jaar’, Breda, hebben negen gemeenten tijdens het Retailcongres in het bijzijn van Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat zogenoemde Retailsdeals getekend voor versnelde digitalisering. Daarmee komt het totaal aantal Retaildeals vandaag op 152.

Digitalisering winkels noodzakelijk

Staatssecretaris Keijzer: “Aantrekkelijke winkels zijn cruciaal voor de leefbaarheid van onze steden en dorpen. Door de enorme toename aan het aantal webwinkels, moeten de winkeliers nu echt volop in gaan zetten op digitalisering. Dit is de manier om meer spullen te verkopen. Dit betekent bijvoorbeeld dat het mogelijk moet zijn om bij jouw eigen slager of schoenenwinkel een online bestelling te doen. Daarmee behouden we de plaatselijke winkels en daarmee lokale inkomsten en banen.”

Met het tekenen van deze deals laten gemeenten zien dat ze de toekomst van hun winkelgebieden belangrijk vinden en het draagt bij aan betere samenwerking tussen ondernemers, overheden en vastgoedontwikkelaars.

Leegstand

Een van de belangrijkste pijlers onder een Retaildeal is het tegengaan van leegstand. Na verschillende faillissementen van grote winkelketens staat de markt voor winkelpanden extra onder druk. Op 1 januari 2017 stond 7,1% van de Nederlandse winkels leeg. Dat komt neer op ruim 15.000 lege panden. In de detailhandel wordt ruim twee miljoen vierkante meter vloeroppervlak niet gebruikt, dat is meer dan 7,5% van het totaal.

Om deze problemen aan te pakken, werkt een landelijk team samen met gemeenten aan de vraag hoe en waar er vierkante meters uit de markt kunnen worden genomen. Ook worden uitbreidingsplannen kritisch tegen het licht gehouden.

Verlenging Retailagenda

Om de nodige veranderingen in het winkellandschap in goede banen te leiden, nam toenmalig minister Kamp in maart 2015 het initiatief voor de landelijke Retailagenda. Inmiddels hebben 152 gemeenten en alle provincies een Retaildeal getekend. In deze deals versterken gemeenten of regio’s hun winkelgebieden in nauw overleg  met winkeliers, horeca, vastgoedondernemers, culturele instellingen en bewoners. Ook wordt vastgelegd op welke locaties winkels kansrijk zijn en op welke locaties niet. Voor winkelbedrijven is duidelijkheid hierover van belang om te besluiten of zij zich wel of niet willen vestigen in een stad.

De negen gemeenten die de Retaildeal tekenen:

Gemeente Aalten, Bronckhorst, Berkelland, Oude IJsselstreek, Oost Gelre, Winterswijk, Zoetermeer, Gooise Meren en Amersfoort.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Must Read

In Olst-Wijhe stroomt de liefde voor lokale ondernemers

Olst-Wijhe - ‘Hier stroomt de liefde’. Met die mooie woorden lanceert de gemeente Olst-Wijhe deze week een bijzondere campagne. Het doel? Aandacht...

Kolhorn heeft cortenstalen strijkmolen langs Molenkolk

Kolhorn - Een cortenstalen molentje is langs de Molenkolk in Kolhorn geplaatst. Hier heeft ooit één van de strijkmolens van Schagerkogge...

Persleiding door dijk in Krimpen geboord

Krimpen aan den IJssel - Een persleiding van ruim een halve meter diameter is met een enorme boor door de dijk...

Voetafdruk van één van de eerste Heilooërs ontdekt

Heiloo - In Zuiderloo wordt sinds begin april archeologisch onderzoek gedaan. Op dinsdag 19 mei is door archeologen van Archol een...

Voorstel opheffing deel Maarssenbroekseslag Stichtse Vecht

Stichtse Vecht - Het college van B&W heeft ingestemd met het voorstel aan de gemeenteraad om de Maarssenbroekseslag tussen de Floraweg...