10.4 C
De Bilt

Na 2019 zicht op verbetering spoorverbinding Dordrecht – Brabant

Dordrecht – De stevige en breedgedragen lobby van Dordrecht voor betere spoorverbindingen met Brabant lijkt effect te sorteren. De staatssecretaris heeft NS opdracht gegeven verschillende varianten voor de verbetering in de sprinter- en intercitydiensten uit te werken voor de periode 2020-2024. Dit schrijft zij de Tweede Kamer per brief. De Intercity-status van Dordrecht richting Brabant staat niet (meer) ter discussie. Dat is een positieve trendbreuk. Dordrecht moet echter nog even door de zure appel heen bijten: de Intercity-pendel tussen Dordrecht en Breda zal in 2019 alleen nog in de spits rijden in plaats van elk uur. De bezetting in de daluren is te laag. Naast de spits-IC rijdt de reguliere sprinterverbinding naar Breda, Tilburg, Den Bosch en verder twee maal per uur.

Dordrecht knokt al lange tijd voor haar spoorverbindingen, in het bijzonder de Intercity-verbinding met Brabant. Dit staat zowel bestuurlijk als politiek duidelijk op de kaart. Dat heeft onder meer geresulteerd in een Kamermotie die oproept in overleg met de regio mogelijke, creatieve verbeteringen voor de verbinding te zoeken voor de periode 2020-2024. Die motie krijgt met de toezegging van de staatssecretaris invulling. Dordrecht doet er, juist nu er vanuit het Rijk en NS veel prioriteit wordt gegeven aan het benutten van de HSL-lijn, alles aan om oplossingen voor de stad en regio aan te dragen. Belangrijk is dat de Intercity-status van Dordrecht richting Brabant door alle partijen wordt onderschreven.

Trendbreuk

Wethouder Rik van der Linden (Bereikbaarheid): “Het is een dubbel gevoel. De verbinding met Brabant verslechtert komend jaar, ondanks dat ons pleidooi duidelijk is overgekomen. Maar juist door onze lobby en vasthoudendheid ziet de dienstverlening er vanaf 2020 toch positief uit: een structurele verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Je mag daarbij gerust spreken van een positieve trendbreuk. Daarvoor moeten we wel eerst even door de zure appel heen bijten.”

Nog verder vooruitkijkend gaat de blik op 2025. Dan wordt een nieuwe hoofdrailnet-concessie gesloten. Van der Linden: “Wij verwachten dat de politieke prioriteit die nu ligt bij de HSL-lijn dan weer in balans komt met de ‘oude lijn’. Dit biedt kansen om de IC-verbindingen tussen Dordrecht en de Brabantse stedenrij structureel in te passen. Daar vragen wij nu al aandacht voor.”

 

Lightrail

Daarnaast is er duidelijk draagvlak voor Metropolitaan OV, ook wel light rail genoemd. Halte Leerpark staat daarbij stevig op de kaart. Deze halte vormt een belangrijke aanjager voor de gebiedsontwikkeling Leerpark/Gezondheidspark. Dit najaar wordt al meer duidelijk over de mogelijke decentralisatie van de sprinterlijn Dordrecht-Breda, zoals vastgelegd in het Regeerakkoord.

Het Dordtse college benadrukt nogmaals dat IC en lightrail elkaar versterken en gecombineerd de bereikbaarheid van Dordrecht waarborgen. Van der Linden: “Onze inzet is én IC én lightrail. Daar blijven wij voor knokken, want voor een stad die groeit is goede (spoor)bereikbaarheid cruciaal.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio