College B en W: “Kleine Spoorbomen dicht voor autoverkeer

Hilversum – De Spoorwegovergang Kleine Spoorbomen gaat op termijn geheel dicht voor al het gemotoriseerd verkeer. Voor (brom)fietsen en voetgangers blijft de spoorwegovergang Kleine Spoorbomen na de herinrichting open. Met dit besluit wil het College van B en W de verkeersveiligheid op en rond de Kleine Spoorbomen structureel verbeteren.

Gevaarlijke verkeersituaties

De verkeersveiligheid op en rond de Kleine Spoorbomen is al jarenlang een heet hangijzer. De verschillende weggebruikers (auto’s, vrachtauto’s, bussen, motoren, (brom)fietsen, voetgangers) die van alle kanten de overweg oversteken en elkaar daarbij op een beperkte ruimte kruisen, zorgen voor gevaarlijke verkeersituaties. Vele (bijna) ongelukken en aanrijdingen op de kruisingen aan beide zijden van de overgang zijn daar het gevolg van. Daar komt bij dat de spoorbomen een kleine 25 minuten per uur gesloten zijn wat tot opstoppingen aan weerzijden van de overweg leidt. Reden voor zowel B en W als Prorail (verantwoordelijk voor de veiligheid op het spoor) voor actie.

Onderzoek

Sinds 2017 zijn er verschillende onderzoeken geweest naar een oplossing. Daarbij stonden twee opgaven centraal: het vergroten van de verkeersveiligheid en het verbeteren van de doorstroom van de weggebruikers. Met deskundigen en bewonersgroepen werden tal van opties bekeken. Uiteindelijk bleven er drie varianten over. Bij twee varianten (KL26 en KL28) werd het aantal rijrichtingen voor autoverkeer beperkt, bij de derde (KL29) verdwijnt al het gemotoriseerd verkeer van de overweg. Deze laatste variant heeft de voorkeur van de Klankbordgroep “Wijkverkeer Kleine Spoorbomen”, waarin bewoners rondom de overweg zitting hadden.

Meeste effectief

Op basis van de adviezen van bewoners en van meerdere deskundigen is de keuze gemaakt om de Kleine Spoorbomen geheel te sluiten voor autoverkeer omdat dit het meest effectief is. Deze keuze betekent een aanzienlijke vermindering van het aantal gevaarlijke kruisende bewegingen tussen auto’s enerzijds en (brom)fietsen en voetgangers anderzijds. Daarnaast verbetert de doorstroming van het verkeer aan beide zijden van de overweg en neemt het sluipverkeer in de wijken rondom het spoor af. Om die redenen volgen zowel het college van B en W als ProRail het advies.

Nieuwe spoorviaduct

In de nieuwe situatie krijgt de Kleine Spoorbomen gescheiden voetgangers- en (brom)fietspaden. In noodsituaties kunnen politie en ambulances via deze paden gebruik blijven maken van deze overgang. Al het andere verkeer moet gebruik gaan maken van de Beatrixtunnel of het spoorviaduct aan de Buitenring-Noord (Johannes Geradtsweg) om het spoor te kruisen. Om de verkeerstoename op de nu al drukke Buitenring-Noord op te kunnen vangen, wordt het spoorviaduct daar aangepast en komt er een nieuw viaduct voor (brom)fietsers en voetgangers. Daarnaast zal worden ingezet op verbetering van de doorstroming op de Johannes Geradtsweg door maatregelen bij het Den Uylplein.

Begin 2022

De feitelijk realisatie van de herinrichting van de Kleine Spoorbomen gaat niet eerder dan begin 2022 van start. Eerst moet er nu een ontwerp worden gemaakt, waarbij bewoners ook weer nauw worden betrokken. En ook moet eerst de Oosterengweg weer open voor het verkeer na afronding van het werkzaamheden rondom de HOVbusverbinding in ’t Gooi. De keuze van B&W wordt op 18 maart voorgelegd aan de raadscommissie en op 1 april voorgelegd aan de gemeenteraad die er het laatste woord over heeft.

Laatste Nieuws

OG3NE met coronaproof kerstconcerten in Maastricht

Maastricht - Na 20 succesvolle kerstconcerten in de afgelopen twee jaar vanuit het Kurhaus in Scheveningen wijkt OG3NE voor haar kerstshows...

Zeecontainers bungalowpark De Ligthof mogen blijven van rechter

Schagen - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen besloot in 2019 niet handhavend op te treden tegen...

Koning bezoekt winnaar Appeltje van Oranje 2020 Bedrijf en Samenleving

Haarlem - Zijne Majesteit heeft dinsdagochtend 22 september een bezoek gebracht aan stichting Bedrijf en Samenleving in Haarlem. De stichting won...

Connexxion-terrein blijft in gebruik als busremise

Hilversum - De komende jaren blijft het Connexxion-terrein op de Larenseweg in gebruik als busremise. Aanleiding hiervoor is dat de nieuwe...

Groene Hart Tocht 26 en 27 september

Alphen aan den Rijn - Op 26 en 27 september staat de Groene Hart Tocht op de kalender. De oude route...

Duitse stelling uit Tweede Wereldoorlog verplaatst

Hendrik-Ido-Ambacht - Afgelopen vrijdag is bij het Baakpad in Hendrik-Ido-Ambacht een Duitse stelling uit de Tweede Wereldoorlog verplaatst om ruimte te...

eenzame ouderen lunchen ‘op sjiek’ in Château Neercanne

Maastricht – Deze zonovergoten middag genieten vijftig eenzame ouderen van een feestelijke 4-gangen lunch op Château Neercanne. Voor velen is dit het...

Dementie: aftrap Social Trial Rotterdam

Rotterdam - Doen wat nodig is voor mensen met dementie. Dat gebeurt vandaag op Wereld Alzheimer Dag en dat is ook...

Kijk binnen bij bedrijven 12 tot en met 17 oktober 2020

Bergen op Zoom - In de week van 12 tot en met 17 oktober is het weer zover. Het is de...

Het Energieloket van Warm Wonen komt naar u toe

Weert - Vanaf 1 oktober opent het eerste Energieloket van Warm Wonen in Weert in het wijkgebouw Groenewoud aan de Kesselstraat...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here