90 miljoen voor een ingrijpende aanpak van de Algeracorridor

algeracorridor
Algerabrug Krimpen aan den IJssel - Foto: Jeffrey Groen © Regio Online

Krimpenerwaard/Krimpen aan den IJssel – De gemeenten Krimpenerwaard en Krimpen aan den IJssel zijn blij met de 90 miljoen euro die gisteravond is toegezegd voor het oplossen van de verkeersknelpunten rond de Algeracorridor. Er is ook teleurstelling over het feit dat er geen oeverbinding komt tussen Krimpen aan de Lek en Ridderkerk.

Besluit Algeracorridor

Het besluit werd dinsdagavond laat genomen door de Programmaraad MoVe (Metropoolregio Rotterdam Den Haag de provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat). Wethouder Ria Boere (Krimpenerwaard): “We hadden natuurlijk het liefst een keuze voor de verbinding Ridderkerk-Krimpenerwaard gezien. Toch zijn onze gezamenlijke inspanningen met Krimpen aan den IJssel niet voor niets geweest. Er is ook besloten dat er 90 miljoen euro beschikbaar komt voor een duurzame oplossing van de Algeracorridor. Daar ben ik heel blij mee. De bereikbaarheid van de Krimpenerwaard krijgt nu de aandacht die het al jaren verdient. Een erkenning van de meerwaarde die een beter bereikbare Krimpenerwaard voor de regio kan bieden.

Het maximale er uitgehaald

Wethouder Boere geeft verder aan dat de gemeente Krimpenerwaard er samen met de partners in de regio en de provincie Zuid-Holland het maximale hebben uitgehaald. ‘We staan op de kaart, zowel landelijk als in de regio. Voor de economie was de extra oeververbinding echt de beste oplossing geweest. Een duurzame oplossing van de Algeracorridor samen met de verbetering van de doorstroming op de A16 is al een goede stap voorwaarts.

Intensieve aanpak Algeracorridor is noodzakelijk

Een grootschalige en intensieve aanpak voor de Algeracorridor is second best, een enkele verbinding blijft kwetsbaar. De bereikbaarheid van de Krimpenerwaard wordt aanzienlijk verbeterd met het nu bedachte maatregelenpakket. Een studie naar de uitwerking van de maatregelen kan in gang worden gezet. Ook de alternatieven van meedenkende inwoners en ondernemers worden hierbij betrokken. Boere: “Ik heb nog wel m’n zorgen over de uitvoering van het traject. Het verdere onderzoek blijven we daarom op de voet volgen.”

Intensieve lobby heeft gewenste effect gehad

De gemeenten Krimpenerwaard, Krimpen aan den IJssel en de provincie hebben de afgelopen periode de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard op de agenda gezet van de regio Rotterdam en de landelijke politiek. Door deze intensieve lobby is de samenwerking geïntensiveerd.

Krimpen aan den IJssel neemt verantwoordelijkheid

Op de korte termijn neemt Krimpen aan den IJssel zelf zijn verantwoordelijkheid door in het groot onderhoudsproject grote kruising diverse doorstroom- en andere verbetermaatregelen te treffen. Krimpen aan den IJssel gaat er na het besluit van gisteravond vanuit dat andere overheden nu óók hun verantwoordelijkheid nemen door Krimpen aan den IJssel subsidie te verstrekken en zelf óók alle maatregelen te treffen die nodig zijn om de doorstroming te verbeteren.

Opnieuw op agenda zetten blijft optie

De gemeente Krimpen aan den IJssel gaat nu eerst het besluit en het verslag van de vergadering bestuderen. Daarbij behoudt Krimpen aan den IJssel zich het recht voor om de problemen rond de Algeracorridor opnieuw te agenderen als op een later moment blijkt dat de doorstroming toch niet voldoende verbeterd kan worden.

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam