Klunzige communicatie rond kruispunt Krimpen

Krimpen aan den IJssel – De communicatie rondom de werkzaamheden aan het grote kruispunt bij de Algerabrug is rustig rommelig en zelfs klunzig te noemen. Eerder was er al veel ophef ontstaan toen plotseling de wisselstrook dicht was, zonder dat gebruikers en buurgemeenten waren geïnformeerd. Nu lijkt er opnieuw onduidelijkheid en frustratie te zijn ontstaan na plaatsing van een paginagrote advertentie in Het Kontakt.

Verwarring bij inwoners

Op de tekening van de advertentie staat bij Fase 5 de wisselstrook rood ingetekend en spreekt de begeleidende tekst van afsluiting van de wisselstrook na 1 september. Wethouder Timm had echter al laten weten dat de wisselstrook eind augustus weer open zou zijn. Deze verwarring was aanleiding voor onze redactie om contact met de gemeente op te nemen hierover.

Gemeente erkent fout en rectificeert

Een communicatiewoordvoerster van de gemeente laat weten dat er inderdaad onjuiste informatie in de advertentie in Het Kontakt staat. De wisselstrook had niet roodgekleurd moeten staan en in de tekst had juist moeten staan dat de wisselstrook weer open is na 28 augustus. Ook het gebruik van het woord spitsstrook is verwarrend. Dat moet gewoon de wisselstrook zijn. Op de website van de gemeente Krimpen aan den IJssel is hierover een rectificatie gepubliceerd.

Even zoeken

Voor nu is de rectificatie wat lastig te vinden via de links nieuws, eerste link onder de kop Fase 3: ‘Vanaf 1 september ernstige verkeershinder rondom de Grote Kruising/C.G. Roosweg-N210’ en dan de laatste alinea onderaan het bericht. Mogelijk volgt later een duidelijkere communicatie van deze rectificatie in de krant.

Leefbaar Krimpen meldt problemen inwoners

In een persbericht laat Oscar Suijk van Leefbaar Krimpen weten zich te verbazen over de opeenstapeling aan fouten in de communicatie naar gebruikers en inwoners. “Wij vernemen dagelijks dat gebruikers en inwoners letterlijk ‘de weg kwijt’ zijn. “Ik heb onlangs hierover nog persoonlijk contact gehad met Wethouder Timm en wees hem op verkeerde en onduidelijke omleidingsborden bij Stad en Landschap”, aldus Suijk.

Wirwar borden zorgt voor gevaarlijke situaties

“De wirwar aan gele borden in het dorp is enorm. En echt duidelijk zijn ze niet. Dat blijkt ook wel uit de foto’s en meldingen die we krijgen van vrachtverkeer dat zich vastrijdt in te kleine straten. Gewoon door het volgen van de borden”, zegt Suijk.

Afhandeling busverkeer busstation waanzin

Zelf vernam ik de waanzin waarmee het busverkeer van het busstation richting Lekkerkerk nu moet rijden. Omdat de kruising nu niet gebruikt kan worden vanaf de kant van de Nieuwe Tiendweg, moeten bussen letterlijk oversteken op het punt waar de bussen normaal richting Capelle aan den IJssel gaan. Door het verkeer dat richting Krimpen aan de Lek gaat kan de bus niet doorrijden en staat dus overdwars over beide rijstroken die richting de Algerabrug gaan.

Eén verkeersregelaar mag het doen

Slechts één verkeersregelaar mag dit dan oplossen. Inmiddels krijgt het verkeer uit de Stormpolder groen licht en komt vervolgens vast te staan vanwege de ‘kerende’ bus. Nu het kruispunt helemaal volstaat krijgt rechtdoor richting Algerabrug, maar ook Krimpen aan de Lek groen. Rechtdoor Algera staat te wachten op verkeer uit Stormpolder, dat staat te wachten op bus. Verkeer Krimpen aan de Lek moet met kunst en vliegwerk om verkeer op kruising manoeuvreren, zodat bus net de draai kan maken. Waarom worden deze bussen niet via de bussluis Ouverturelaan of de Krimpenerbosweg geleid?

Oscar Suijk schetst verloop

Suijk: “Het begin van de zomervakantie begon met een grote chaos toen automobilisten uren vaststonden om Krimpen in of uit te komen. Leefbaar Krimpen stelde samen met Stem van Krimpen maar liefst 37 broodnodige vragen om herhalingen te voorkomen. Naast de vragen gingen wij ook het gesprek aan met de wethouder, zowel in de raadszaal als bij de Lokale Radio.”

Excuses voor communicatie

Wethouder Anthon Timm (VVD) bood destijds zijn excuses aan ons en de inwoners aan, hij was vergeten te communiceren en de noodzakelijke borden te plaatsen etc., de prioriteiten waren elders komen te liggen waardoor dit was gebeurd. Suijk: “Leefbaar Krimpen kwam opnieuw met talloze verbeteringspunten en suggesties welke zij mede verkregen had van o.a. de ondernemers en inwoners. We hebben nog niets vernomen over de realisatie van een P&R, pendelbussen etc.”

Beloofde verbetering blijft uit

De wethouder beloofde dat de communicatiefouten en communicatieproblemen niet meer zouden voorkomen, er zouden lessen worden getrokken en de suggesties zouden worden overgenomen. “Dit zou nooit meer gebeuren”, aldus de wethouder. Suijk zegt dat hij en zijn partij de frustraties van inwoners en gebruikers wel begrijpen. “Nog geen vijf weken later plaatst wethouder Timm wederom een dure advertentie (in o.a. het Kontakt) met informatie over de Grote Kruising met daarin een grote overzichtstekening waar de automobilist letterlijk de weg van kwijt raakt. De hamvraag: Is de wisselstrook ook wel afwisselend spitsstrook genoemd nu wel of niet geopend na 1 september?”

Dagelijkse verkeersinfarcten en sluipverkeer

Inwoners en gebruikers van de weg vrezen dagelijkse verkeersinfarcten. Ook is vooral bij bewoners van de Ouverturelaan angst voor een forse toename aan sluipverkeer. “Wij zijn echt radeloos”, zo laat een bewoner daar weten.

Veel onbegrip bij ondernemers

Suijk: “Wij hebben ondernemers gesproken. Het is voor hen onbegrijpelijk dat twee gemeenten na 10 jaar nog steeds niet in staat zijn om daar een weg aan te leggen voor een paar honderd meter. De doorsteek N210-Lekdijk is noodzakelijk voor de doorstroming en bereikbaarheid van de Stormpolder.”

Beloftes, maar geen daden

“Ondanks beloftes, een getekende samenwerkingsovereenkomst en alle (goede) intenties van de gemeente Krimpenerwaard ten spijt, blijft dit uit. Een deel van de grond waar de weg overheen moet is van de Krimpenerwaard en daar ligt het probleem aldus een ondernemer. Uiteindelijk betalen wij opnieuw voor langere reistijd en slechtere bereikbaarheid! “

Communicatie van dit project moet foutloos zijn

Suijk: “De communicatie van zo’n groot en ingrijpend project dient 100% foutloos te zijn! Tekeningen en informatie dienen glashelder te zijn, zo ook de interpretatie van een tekening. De paginagrote advertentie voldeed hier wederom niet aan! Leefbaar Krimpen gaat dus maar opnieuw (schriftelijke) vragen stellen, maar heeft zich intussen ook gemeld bij diverse Statenleden van de provincie Zuid-Holland.

Laatste Nieuws

Dordrechts hoogste zonnebloem is reus van ruim 4 meter

Dordrecht - De winnaars van de wedstrijd 'Heb jij de hoogste zonnebloem van Dordrecht?' zijn bekend. Familie De Gram kweekte afgelopen...

Handjeklap met Eneco aandelen Krimpen in achterkamertjespolitiek

Voor de besteding van de opbrengst van de verkoop van de Eneco aandelen, vraagt het college van B&W van Krimpen aan den...

Tijdcapsule uit 2000 onthult in Capelle aan den IJssel

Capelle aan den IJssel – Burgemeester Oskam onthulde dinsdag de tijdcapsule die op 9 september 2000 begraven is tijdens een stadsdiner. Toen...

Verborgen verleden Hilversum onthult met lancering App fietstochten

Hilversum kent een verborgen geschiedenis, waarin diamanten de hoofdrol speelden. Vanaf 1887 tot ongeveer 1930 heeft de diamantindustrie een grote impact op...

Spoor in Boxtel onder handen op 3 en 4 oktober

ProRail en aannemer BAM werken in het weekend van 3 en 4 oktober aan het spoor in Boxtel. Het gaat onder...

Eerste waterstoftrein Groningen mooie ambitie

Groningen - Goed nieuws uit Groningen. Provincie en ProRail namen initiatief tot een succesvolle proef met een waterstoftrein. De resultaten zijn zo...

Zwaar bewolkt en enkele buien, morgen regen

Verwachting voor vandaag en morgen Het is op de meeste plaatsen zwaar bewolkt en verspreid over het land komen enkele buien voor. Komende nacht valt...

Mondkapjes verplicht in raadhuis Krimpen aan den IJssel

Krimpen aan den IJssel - Voor het voor publiek vrij toegankelijke deel van het raadhuis stelt de gemeente Krimpen aan den...

Liefdeslaantje in Capelle is met 64 liefdestegels verder uitgebreid

Capelle aan den IJssel - Het Oude Laantje dat sinds 2018 is omgedoopt tot Liefdeslaantje zijn 64 nieuwe liefdestegels gelegd. Een...

Middels een chauffeursinitiatief Opening vrachtwagenparkeerplaats in Wezep

Wezep - Op zaterdag 26 september opende wethouder Bergkamp officieel middels een chauffeursinitiatief de vrachtwagenparkeervoorziening aan de Zernikestraat in Wezep. De...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here