Zwaailicht en sirene vanuit nieuwe brandweerkazarne

zwaailicht
Foto: nieuwe kazerne Simpelveld

Simpelveld – De voornaamste reden dat de brandweerkazerne moet verhuizen, is het verhogen van de veiligheid voor de inwoners en brandweervrijwilligers in de kern Simpelveld. In de wet staat binnen hoeveel minuten na melding een brandweervoertuig op de stoep MOET staan voor een brandend huis. Hiervoor is een bepaalde rekensystematiek ontworpen die uiteindelijk een plaatje laat zien ‘welk gebied een brandweereenheid vanaf hun post binnen de wettelijk norm kan halen’, uitgedrukt in het dekkingsgebied.

Dekkingsgraad verhogen

Door de verhuizing van de huidige post neemt de dekkingsgraad binnen de kern Simpelveld toe van 23% naar 98,6%. Dit komt met name omdat de vrijwilligers veel korter bij de kazerne wonen en het voertuig veel sneller ter plaatse kan zijn. Door de centrale ligging wordt het binnen de gestelde norm bereikbare gebied ook nog eens aanzienlijk groter. Zo zijn onder andere de Huls en Baneheide nu ook voor kazerne Simpelveld binnen de norm bereikbaar.

Veiligheid bewoners voorop

De veiligheid van bewoners neemt dus aanzienlijk toe, maar ook de veiligheid van de brandweervrijwilliger. De opkomende vrijwilliger heeft op weg naar en vanaf de kazerne minder kruisende en drukke wegen.

Hoeveel oproepen zijn er in de tijden dat de kinderen van thuis naar school gaan en van school naar huis?

Het aantal inzetten in Simpelveld tijdens schooltijden is zeer beperkt.

In 2017 is de post Simpelveld tussen:

  • 08:15 en 08:45 uur geen enkele keer uitgerukt
  • 12:00 en 13:15 uur 1 keer uitgerukt met toeters en bellen
  • 15:00 en 15:30 uur geen enkele keer uitgerukt.

De meest inzetten zijn in de avond of vroeg in de ochtend.

Hoge eisen aan chauffeurs

Brandweer Nederland stelt hoge eisen aan bestuurders van brandweervoertuigen. Ze  worden specifiek opgeleid en getoetst. Ongeacht of er nu schoolgaande kinderen onderweg zijn of andere weggebruikers, de vrijwilligers die opgeroepen worden, dienen zich normaal te gedragen in het verkeer. De brandweer Zuid-Limburg tolereert absoluut geen enkel “cowboy’ gedrag van hun medewerkers, niet op weg naar de post en evenmin met een uitrukvoertuig.

Zwaailicht en overlast door de sirene

Het horen van een sirene wordt al snel tot overlast betiteld. Het gebruik van sirene en zwaailicht is niet alleen om het verkeer te attenderen. Uit ervaring weten wij dat het horen van sirene een niet te onderschatten gunstig effect heeft bij de hulpvrager. Op het moment dat je woonhuis in brand staat, ben je blij als je hoort dat de brandweer in aantocht is en dat het redden van haven en goed of erger snel op zal starten.

Desalniettemin is de brandweer zich bewust van de ‘sirene-overlast’. Door het verplaatsen van de post Simpelveld naar de Dr. Ottenstraat is de verwachting dat de overlast door de sirene in de kern Simpelveld afneemt.

Binnen wettelijke norm

Om de uitruk vanaf de huidige locatie (gemeentewerf) binnen de wettelijke norm te halen en voor de veiligheid van de uitrukkende eenheid, is het nagenoeg altijd noodzakelijk sirene en zwaailicht te voeren.  De kruising van het industriegebied met de druk en hard bereden Bocholtzerweg maakt het gebruik van attentiesignalen altijd noodzakelijk. Daarnaast hoor je de sirene veel langer dan wanneer er vanuit de kern gereden wordt. De brandweer moet tenslotte van buiten de kern naar het incident in de kern rijden.

De nieuwe situatie Dr Ottenstraat

Bij het bepalen van een mogelijke bouwlocatie is er bewust gekeken naar de overlast van de sirene. De Dr. Ottenstraat bevindt zich redelijk centraal in Simpelveld waardoor de brandweer veel sneller ter plaatse is. De duur dat men de sirene hoort, is dan ook veel korter.

Ook het wegennet rondom de Dr. Ottenstraat biedt mogelijkheden om de overlast nog meer te beperken. Door het vrije uitzicht op de aan de Dr. Ottenstraat gelegen kruisingen, kan een bevelvoerder tijdens verkeersluwe momenten ervoor kiezen om in eerste instantie het zwaailicht aan te zetten en als er hinder door overige verkeer te verwachten is,  pas de sirene te gebruiken.

Echter, volgens de wet is een brandweervoertuig pas een voorrangsvoertuig bij het gelijktijdig voeren van zwaailicht EN sirene. Als de verkeerssituatie erom vraagt, worden dan ook te allen tijden beiden gevoerd.

Laat een reactie achter

Vermeld hier alsjeblieft je reactie!
Vermeld hier alsjeblieft je naam