Ruim 13.500 jonge vrouwen lopen in digitale val

Rotterdam – In twee weken tijd zijn ruim 85.000 jonge vrouwen uit de regio Rotterdam tussen de veertien en eenentwintig jaar bereikt met een digitale nepadvertentie. Ruim 13.500 klikten op de nepadvertentie en kwamen zo in de val terecht. Zij werden doorgeleidt naar de website Echt-nep waar zij hun kennis over digitale criminaliteit konden testen. De nepadvertentie met website maakt onderdeel uit van een bewustwordingscampagne van de VeiligheidsAlliantie regio Rotterdam en de gemeente Rotterdam. Het doel is zoveel mogelijk jonge vrouwen uit de regio Rotterdam bewust te maken van hun online gedrag en de risico’s.

In de afgelopen twee weken werden jonge vrouwen door middel van nepadvertenties op Snapchat, Instagram en Facebook verleid te klikken op een link. Een filmpje van ongeveer drie seconden volgde waarbij het leek alsof de telefoon gehackt was. Daarna werd ‘het slachtoffer’ naar de campagnewebsite gelokt. Hier konden zij een quiz doen om hun kennis over phishing te testen. Ze leerden nepmails, nepadvertenties en andere nepcontent op internet te herkennen. De campagne is ontwikkeld in opdracht van de Veiligheidsalliantie Rotterdam, een samenwerking van 25 gemeenten in de regio, en de gemeente Rotterdam.

Confronterende campagne

Burgemeester Martijn Vroom van Krimpen aan den IJssel, samen met burgemeester Milene Junius van Hellevoetsluis portefeuillehouder Cybercriminaliteit van de VAR-gemeenten, heeft juist voor deze confronterende campagne gekozen omdat jongeren zich niet altijd bewust zijn van de risico’s. Uit onderzoek van de Haagsche Hogeschool en Hogeschool Saxion en in opdracht van VAR en de gemeente Rotterdam, blijkt dat jongeren vooral denken dat anderen het risico lopen slachtoffer te worden, maar niet zijzelf. Om dit denken én hun gedrag echt te veranderen is een trigger nodig die hen ervan bewust maakt dat ook zij slachtoffer van phishing kunnen worden. Wij denken dat alleen informeren vanuit de gemeentelijke instanties niet tot een verandering in gedrag leidt. Daarom hebben we gekozen voor deze onothodoxe methode. We hopen dat we de ‘slachtoffers’ hierdoor aanzetten tot veiliger internetgedrag.“

De website waar de ‘slachtoffers’ naartoe geleid worden geeft ook algemene tips over hoe zij hun online veiligheid kunnen vegroten. Jongeren die echt slachtoffer zijn geworden van cybercrime of meer informatie willen kunnen bovendien op de website informatie vinden over organisaties waar zij terecht kunnen.

Laatste Nieuws

Jos Mittelmeijer nieuwe hoofdredacteur Omroep Houten

Houten - Op 10 juli is tijdens een bijeenkomst voor vrijwilligers van Omroep Houten de nieuwe hoofdredacteur Jos Mittelmeijer gepresenteerd. “We...

Noordwijker Henk Hoogervorst koninklijk onderscheiden

Noordwijk - Burgemeester Wendy Verkleij heeft op 10 juli een Koninklijke onderscheiding uitgereikt aan de heer H.G.L. (Henk) Hoogervorst. Hij werd...

Poldersurvival op Schoonhovens College

Schoonhoven - De afgelopen week stond het Schoonhovens College in het teken van de Poldersurvival. Door de versoepelde maatregelen was het...

Jeugdlintje 2020: welke Eindhovense jongeren verdienen het?

Eindhoven - Aan jongeren, tussen 6 en 18 jaar, die iets uitzonderlijks of bijzonders hebben gedaan wordt dan het Jeugdlintje uitgereikt....

Schoolgebouw RSG Ter Apel vandaag opgeleverd

Ter Apel - Vandaag is het nieuwe schoolgebouw van de RSG in Ter Apel opgeleverd. De afgelopen jaren is hard gewerkt...

Fort Jutphaas heeft nieuwe voetgangersbrug

Jutphaas - Op vrijdag 10 juli is de nieuwe voetgangersbrug bij Fort Jutphaas officieel geopend door wethouders Hans Adriani en Jan...

Afspraken over Wmo-vervoer in Laren

Laren - In februari maakte de gemeente bekend dat zij de overeenkomst met Latax voor het Wmo-vervoer moest beëindigen. De overeenkomst...

Gratis compost op 18 juli voor inwoners Zeist

Zeist - Op zaterdag 18 juli kunnen inwoners van de gemeente Zeist gratis compost ophalen. Wethouder Wouter Catsburg: “Met deze actie...

De achthonderd zorgt voor een betere toekomst

Eersel - Dinsdag 7-7-2020 was met recht een geluksdag voor negen statushouders van het programma De achthonderd. Zij ontvingen bij KempenPlus...

VVV Katwijk start samenwerking met Leiden Marketing

Katwijk - Op woensdag 8 juli is de samenwerkingsovereenkomst tussen VVV Katwijk en Leiden Marketing officieel getekend. VVV Katwijk  krijgt met...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regio Online Nederland gebruikt cookies voor het optimaal functioneren van haar website, het bijhouden van statistieken via analytische cookies en genereren van inkomsten via marketing cookies. Door gebruik te maken van deze cookies kunnen wij naast een goede beleving voor onze lezers, de diensten van de website gratis en openbaar houden, zonder abonnementen of andere kosten. Accepteer deze cookies om verder te kunnen lezen. Dit hoeft maar eenmalig, tenzij u de browser en cookie geschiedenis van uw browser leegt. Dan zal opnieuw om toestemming gevraagd worden. De cookie waarmee u deze voorwaarden accepteert is over het algemeen 1 jaar geldig. Daarna wordt opnieuw om toestemming gevraagd.
Voor meer vragen kan er contact opgenomen met de redactie via 0180 68 44 24
Regio Online Nederland gebruikt cookies voor het optimaal functioneren van haar website, het bijhouden van statistieken via analytische cookies en genereren van inkomsten via marketing cookies. Door gebruik te maken van deze cookies kunnen wij naast een goede beleving voor onze lezers, de diensten van de website gratis en openbaar houden, zonder abonnementen of andere kosten. Accepteer deze cookies om verder te kunnen lezen. Dit hoeft maar eenmalig, tenzij u de browser en cookie geschiedenis van uw browser leegt. Dan zal opnieuw om toestemming gevraagd worden. De cookie waarmee u deze voorwaarden accepteert is over het algemeen 1 jaar geldig.